tisdag 21 december 2010

Spillkråka


Äntligen kom man ut en sväng idag!
Kalasväder men kallt...17 grader men inget snöande i allafall och kul har jag haft med spillkråkan som ögongodis till fikat...mmmmm!
Trevlig fågel...kom och satte sig i ett träd när jag åkte förbi min runda på ett ställe och avvaktade men jag stannade och väntade in den...efter ngn halvtimme eller så så kom den närmare och närmare.
Ingen stor glugg hade jag med mig idag utan det fick räcka med 70-2oo:at + konv 1,7 för huvudsaken var att överhuvudtaget komma ut en sväng efter det erbarmliga snöandet som varit.


På de första bilderna har den vågat sig fram lite mera och är inte så långt bort...kanske 10 meter...


...for runt fram och tillbaka och bakom trädet...


...här har den vågat sig fram riktigt ordentligt...stor show höll den...


...det sprätte grenar och kottar och stubbflisor så det stod det härliga till!


Hjärtat!


Öksund - 21 december 2010 - 70-200 + 1,7

4 kommentarer:

mimmi sa...

Om du bara har en aning om hur mycket vi har försökt att få bild på en sån .. vi har två st som bor här omkring men de har aldrig satt sig
du har här fått jätte bra bilder på den :)

Anonym sa...

Den är svår...jag har missat den massor av ggr jag med men antar att den bökade efter mat vid stubben och jag väntade in den.
Ska se om jag drar en sväng i morgon också och tar med stora gluggen...spännande och kul! :-)

Steffe

jonny sa...

bra stefan spillkråkan är skygg har en boplats där den häckar varje år det kan vara något till våren o satsa på jonny

Urban Rundström sa...

Här nere hade nästan -20 på morgonen, men klart och fint väder. Synd bara att man måste jobba. Spillkråkan är en häftig fågel. På Enskär kallar vi den för svarte f--n eftersom den hackar på knogarna så mycket. Inte skönt alls :(.
/Urban