fredag 3 december 2010

Idag blev det Kungsfiskare!


I morse vaknade jag till snöfall och svor återigen över att jag kanske inte kommer ut idag heller till mitt lilla "kungsfiskarprojekt".
Är det inte för kallt så snöar det...grrrrr...men klockan närmade sig 9 och det var bestämt den tiden att en kille till skulle komma till platsen där vi skulle vara.
Häromdagen var en annan fotograf där och fick över 600 bilder på fågeln.
Grattis till det Janne!
Han var eld och lågor och jag hade väl en tanke att göra honom sällskap då men tyckte det var för kallt.
Så idag då temperaturen var lite mer på en behagligare nivå så var det läge för att göra ett försök...fast det snöade så ville jag ändå dra dit för att det förhoppningsvis kanske skulle ändra sig till bättre väderförhållanden under dagen.


Efter en liten promenad så var vi då framme och upp med camogrejorna och rigga arsenalen för att inta fotoställning...sen var det bara att vänta och vänta...och vänta...ngn timme senare så dök fiskaren upp första gången och satte sig naturligtvis med en massa vass ivägen...grrrrr...lagen om alltings jävlighet for igenom tankens vindlingar.
Inga bra bilder alls...och så flög den...nåja..den kommer väl igen då...då väntar vi och väntar...snöfallet ökar och minskar i intensitet vartefter.


Tiden går...och så plötsligt dyker den upp igen...hjärtat bultar lite extra...åh, så vacker den är...en juvel, en diamant bland våra svenska fågelarter!
Underbar den är...synd att inte solen lyser för den blir ännu vackrare i sina färger när den är solbelyst.
Vilken lyster den får!


Äntligen får jag mina bilder utan att det är något som skräpar framför.
Men vilket taskigt ljus...och snö...ja, det är bara att acceptera...vädret är inte mycket man kan göra åt.
Men men nu finns den där och kommer förmodligen att ha området som sitt revir nu under vintern.
Eftersom det är öppet där året om så borde det också finnas mat så den kan klara sig även om det skulle råka bli kallt en period.
Så...fler besök blir det...apsolut och nästa miniprojekt när det gäller fiskaren är att den ska ha en fisk/abborre i näbben...det har jag gett mig f*n på! :-)






Här sitter den till höger om mig och det är inte mer än kanske fyra meter...en härlig känsla att titta på den och att den är så nära utan att den vet om att det sitter människor och tittar på den.
Det är precis på närgränsen för optiken...tyvärr är bakgrunden mot himlen vilket gör att det blir lite svårare att få det bra exponerat.

10 kommentarer:

jonny sa...

kanon bra bilder steffe det blir väl en vända nästa vecka om vädret tillåter kul att du fick lite belöning för mödan jonny

Anonym sa...

Tack Jonny...jodå...blev väl rätt så bra ändå trots skitvädret!
Ja, nog blir det fler turer...apsolut!! :-)

Steffe

Anonym sa...

Grattis till dom fina bilderna på kungsfiskaren

Bengt Katrineholm

Anonym sa...

Tackar Bengt!

Steffe

Urban Rundström sa...

Fina kungsfiskarbilder. Grattis till de. jag har själv varit flera ggr och tittat på kungsfiskaren vid Brandholmen, och vattenrallarna.
/Urban

Gunilla sa...

Mycket fin serie på den lille gynnaren, vore kul att få se den arten men jag tror inte den finns här uppe.....

Ölandsvindar sa...

Grattis, grattis! Jag har väntat på bilderna för jag förstod att du inte skulle ge upp.
Trevlig helg!
Kerstin

Anonym sa...

Urban: Aha...så du känner till den platsen...kul...vattenrall såg ajg faktist en gång vid ett tillfälle igår men den sprang och gömde sig snabbare än kvickt! :-) Men jag hade span på den...men icke mer den visade sig.

Gunilla: Tack för dina kommentarer och kul att du hittat hit och tittar in hos mig...jag har länkat till dig och du får gärna länka tillbaka om du vill.
Undrar om den finns så långt upp måste jag läsa på om. Intressant och nyfiken är jag...

Kerstin: Tack...ja envisheten är min största tillgång och nackdel...hehehe...både på gott och ont alltså men mest på gott som tur är! :-)
Trevlig helg till dig och er andra också givetvis!!

Steffe

Gunnar Eriksson sa...

Sköna bilder. Jag gillar speciellt de bilderna när man ser att det är snö i luften. Det gör det där lilla extra för vinterkänslan.

Jag hoppas att de hittar öppet vatten. Jag såg i "Mitt i naturen" att förra vintern gick hårt åt Kungsfiskaren. Mycket beroende på att vattendragen frös igen.

/Gunnar

Anonym sa...

Tack Gunnar!
Jag såg också det programmet och det strök visst med många den vintern.
Jodå...det är öppet året runt där den håller till...så den borde ju klara sig.

Steffe