måndag 27 december 2010

Årets höjdare!


Det här var för mig årets höjdare...en underbar dag då allt stämde...kungen var på bra humör, ljuset låg rätt, trevligt sällskap med tre fototokiga jämlikar och jag hade tagit över 400 hundra bilder men alla på stillasittande och ville helst ha fisk i näbben... så kom tanken på att nu får det räcka...det blir ingen "fisk i näbbenbild"...jag tar de sista bilderna nu så får det vara bra och den ovan är den absolut sista bilden den dagen!
Satt som en smäck MEN jag la in den på Fotosidans Galleri FS...och den blev refuserad där...ganska så snopen blev jag faktiskt!
Men det spelar ingen roll...jag har två bilder där förut och för mig är denna bilden outstanding av de bilder jag tagit detta år...ett minnesvärt år med Skäggmesarna som god tvåa...eller rent av delad första plats skulle jag nog vilja ha det till!
Göktytan var ju en superhöjdare också...alltså att jag stannar och ska fota stenskvätta och så kommer tytan och sätter sig...och gluggen är redo och allt...hur stora chanser är det liksom?
Hann väl smälla av en 7 till 8 bilder nått och de flesta skarpa...kalas!
Det är ju rena V75-vinsten jö!
Och...tänk att jag...när jag för första gången är på jakt efter skäggmes och kommer fram till området där de håller till...tänker "f*n vad stort vassområde det är!"
Inga större förhoppningar...
Men men jag slår mig väl ner här då...och dagen går och de visar sig en gång på förmiddagen men inne i vassen och med mycket skräp framför...dagen går och på eftermiddagen så kommer de fram igen och visar sig på ett bättre sätt så att jag får bra bilder så...kalas!
Ska bli spännande att se vad det kommande året ska ge!

21 kommentarer:

SonjaC sa...

Fotosidan är inte kloka, extremt oseriös sida enligt mig. Det var många år sedan jag ledsnade på deras stök och brist på modering mm.

Den här bilden på kungsfiskaren är suverän, och vilken tur du hade med göktytan. Man ska ha tur när man fotar.

Anonym sa...

Tack Sonja!

Är inte så aktiv på FS men ibland så lägger jag in ngn bild bara på kul liksom...och ngn gång på Galleriet och det är väl mer för att testa och se men håller med dig...det verkar vara lite hipp som happ där...

Steffe

Birgitta sa...

Vilken bild! Förstår att du är nöjd med den.
Hoppas du får ett gott nytt fotoår 2011!
/Birgitta

Urban Rundström sa...

Hej! Du verkar ha haft ett riktigt bra fotoår. Så jag önskar dig ett lika bra eller bättre nästa år.
Jag köpte ju mitt digitala hus nu i höstas och kom igång med fotandet igen, så jag kommer att ligga i med fotograferandet.
/Urban

Anonym sa...

Birgitta: Tack! Önskar dig detsamma!

Urban: Ett lika bra fotoår som varit tror jag är svårt att uppnå men...huvudsaken är ju själva naturupplevelsen för mig och bilder är ju bonus liksom men visst man vill ju ha bilder självklart! ;-)

Steffe

jonny sa...

ja du stefan tycker du kan vara stolt över dina kalasbilder men göktytan tar nog priset inte ofta man får tillfälle med mat i näbben men kungen är ju så vacker den med jonny gillar din bäver inte lätt att fånga i närbild ska vi hitta något fint som avslutning på året

Anonym sa...

Hallå Jonny!
Bävern var ju en höjdare också...apsolut!
Svårt att gradera årets upplevelser! :-)
Hoppas vi får ett lika fint år året som kommer!

Steffe

Niklas Johansson sa...

Väldigt fina fåglar som du fångat på bild senaste tiden. Hoppas att du gör något mera av alla fina bilder än har dem i datorn. De förtjänar att komma fram och visas upp. Självklart så kommer du att få ett bra fotoår även 2011. Du blir ju bara bättre och bättre och det leder till ökad kunskap om fåglarna och flera bra bilder.

P.s tack för att du "sparkade" på mig angående min blogg som somnat in lite. Nu är den på gång igen.

/Niklas

mimmi sa...

Vilken bild som jag kan förstå att du är väldig glad över att få :)
att lägga in bilder på Fs det har jag slutat med.
Du kan få komma hit och hämta hem sparvhöken till dig .. för nu verkar det som den har bosatt sig sig här vid fågelträdet :)
kram :)

Anonym sa...

Niklas: Tack! En liten bok har det blivit i alla fall för eget bruk ska tilläggas! Kanske jag gör en till men det är lite jobb med det...ja, jag tyckte du behövda väckas lite!! ;-)

Mimmi: Tack! Lyllos er som har en sparvhök! :-)

Steffe

Ingemar Pettersson sa...

Bilden på kungsfiskaren är helt underbar, fulländad! Har tittat så otroligt många gånger på den och den är bara... lite svårt att få till ord men kort och gott helt perfekt!!
Göktytan, ja den är också helt perfekt!
Hoppas att du får ett helt underbart nytt fotoår 2011!
/Ingemar

Gunnar Eriksson sa...

Om du blev refuserad på FS, så är det en bra bild. Där verkar alla bra bilder bli refuserade. Jag har inte tittat in på din blogg på ett tag, men då blev glädjen desto större när jag gjorde det idag. Vilka härliga fågelbilder du har fångat. Jag satt länge och njöt av dessa bilder. Jag vill också passa på att önska dig en god fortsättning och ett riktigt gott nytt år.

/Gunnar

Anonym sa...

Ingemar: Stort tack för din kommentar! Önskar dig detsamma!

Gunnar: Tack! Jag tar det inte så allvarligt som sagt utan mer som en kul grej.
God fortsättning och ett Gott Nytt Fotoår till er båda!

Steffe

Martina Cardemyr sa...

Dina bilder är underbara. Ska bli spännande att se nästa fotoår!

Ölandsvindar sa...

Du vet ju redan vad jag tycker om dina bilder. Suveräna! Strax utanför Trosa, vid Åda, där jag tillbringade julen fanns det fem halvstora moderlösa vildsvin som drog omkring runt stall och lador. Tyvärr packade jag inte ner kängor termobyxor osv så jag kunde stå ute och passa på dem med kameran.Nu blev det klänning och kalas med släkt och vänner istället. Trevligt förstås men lite sugen var jag på de där små grisarna.
Kerstin

Anonym sa...

Martina: Tack och God Fortsättning!

Kerstin: Tack och God Fortsättning till dig också!
Ni kom hem i alla fall trots den myckna snön...tänkte på er hur ni skulle komma hem men det gick bra som det verkar...

Steffe

Lasse sa...

Kanonbild helt enkelt! Strunta i FS. Jag har samma reaktion som dig och flera andra här, förstår inte alls deras logik där. Har slutat lägga in bilder. Bloggen är roligare !
Ett gott Nytt Fotoår !

Anonym sa...

Lasse: Tack och Gott Nytt Fotoår till dig också!

Steffe

Anki sa...

Fullkomligt underbar bild på den lilla kungsfiskaren!
Önskar dig ett Gott Nytt År!

Anonym sa...

Anki: Tack o bock!
Gott Nytt År tebax!

Steffe

Anonym sa...

Absolut en riktig höjdare! Kungsfiskare är en art som jag gärna skulle vilja ge mig på men den har vi inte här uppe... Apropå galleriet så är det inte alldeles lätt att få med en bild, det man tror ska funka funkar oftast inte... Du har ju iaf fler med än vad jag har;)Gott nytt år!
/Fredrik