söndag 16 januari 2011

Blått eller inte blått!


Delade meningar om det blåas vara eller inte vara men så här kan man göra om man inte gillar det blåa...jag har tagit bästa bilden enligt mitt tycket och fipplat till den lite...visserligen är bilden fortfarande dragen åt det blåa/gråa hållet men frågan är hur mycket man kan dra i spakarna utan att förstöra bilden alltför mycket...lägger jag på en vitpunkt så försvinner snön...den blir utan teckning. En balansgång i hur mycket man ska förändra en bild.
Här syns bruset väldigt tydligt men som sagt 3200 ISO.
Här skulle det varit bra om man fotograferat i RAW då kan man i efterhand gå in och ändra i vitbalansen men i jpeg så går inte det utan man får ändra med färgskiftningar, vitpunkt, svartpunkt eller neutralpunkt och med lite andra metoder.
Jag har fotograferat i RAW en period men tycker inte att det ger så mycket mer...i det här fallet så skulle det gjort det men väljer ändå jpeg som det jag arbetar med för enkelhetens skull och att det är lättare att jobba med. (tycker jag)
Exponerar man bara bilden rätt från början så blir det oftast bra.
Sen det här med det blåa...jag gillar det...jag vill ha bilderna blåa...tycker om det!
Sen kan ju mitt humör styra vad jag känner för för dagen om jag är blå i mitt sinne eller inte! ;-)
Sk*tväder idag...har en semla ligger i kylskåpet ;-) :-) ...mmmm...snart är det kaffe...frugan jobbar idag...på en söndag, kul...nä...fast nu dröjer det ett tag till nästa helgpass...ngn gång i april eller vad det var...?
Ses!

2 kommentarer:

Birgitta sa...

Visserligen gillar jag blått men i mitt tycke är nog ändå den här bilden bättre. Oavsett vilket så är det mycket bra bilder!
Håller inte med dig om RAW. Jag har tidigare sagt att jag bara ska ta jpeg men har helt ändrat mig nu när jag ser så mycket mer jag får ut i ex. teckningar i fjädrar med RAW.
/Birgitta

Anonym sa...

Mmmm...hugget som stucket och tycke och smak...vad gäller RAW så är jag väldigt ambivalent men visst är det mer möjligheter med RAW...absolut men jag funderar vidare och kanske jag ändrar mig...får se! :-)
Tackar för din kommentar!

Steffe