måndag 24 januari 2011

Stjärtmes









Ryssbergen - 23 januari 2011
.
Som jag skrev igår så kom dessa sötisar fem ggr under den tid jag var uppe vid Ryssbergen...till skillnad mot häromdagen då de inte ville visa sig alls.
Undrar vad det är som styr att de kommer ena dagen men inte den andra?
Äta måste de väl alla dagar...typ?
Jaja...svårfotade fåglar är det också...eller rättare, svårexponerade iom att de är vita och svarta...det blir gärna lite utfrätt på det vita (eller tvärtom...för mörkt i det svarta) men eftersom de kom flera ggr så fick jag chansen att fippla lite med att testa olika exponeringsvärden.
Sen när de väl kommer så inte är det lång tid man har på sig, för de stannar bara ngn minut eller två för att sen dra vidare.
Å vilket tjatter det är på dem...jag har ju aldrig hört det förut men nu när de är så nära och jag har cippen på så hörs det så tydligt...underbart...man ska ha blivit 57 bast innan man får höra något så underbart som stjärtmestjatter!!! :-)
Ha en trevlig måndag!
Ses!

10 kommentarer:

Ölandsvindar sa...

Finns det något sötare än stjärtmesar. Det fanns ett bo vid Tullgarnsnäs som vi bevakade varje år när vi bodde däruppe. Ang din kommentar hos mig: Jag är nog lite snedprogrammerad. När jag var på läkarundersökning en gång sa läkaren åt mig att hålla huvudet rakt. Det gör jag, sa jag, men han påstod att jag höll det snett.Får skärpa mig och träna på det.
Kerstin

Anonym sa...

Hehehe...lite sne´ är jag mä ;-) men det finns ju fotoprogram Photoshop och "Räta upp"...så enkelt att fixa!

Steffe

Gunnar Eriksson sa...

Jag kan förstå att de inte är så lätta att fotografera. Var ute och vandrade utan kamera för några år sedan. Plötsligt var jag mitt i en flock stjärtmesar och där gick det undan. De fladdrade om kring och tjattrade, så där hade man nog inte hunnit att få någon skarp bild. Där hade du större framgång med några fina bilder på mesen.

/Gunnar

Lasse sa...

Grattis - du fick fatt i dina stjärtmesar! Underbara fåglar. Ser ut som små pingisbollar med lång svans.

Anonym sa...

Vilka kanonbilder du fick på stjärtmesarna!

Bengt Katrineholm

mimmi sa...

De är inte bara svår fotat som du skriver .. de är ju nästan omöjliga att fota ..de sitter ju inte still i en sekund innan de är på nästa gren .. jag har försökt och försökt .. det enda jag har fått är några väldigt suddiga bilder på dom .. en gång fick jag en bild som man kunde se att det var en Stjärtmes :)
Dessa bilder var så otroliga vackra på dom en fröjd att få titta på :)

jonny sa...

nic e fina bilder som vanligt bara att buga hittar bo varje år av stjärtmes ganska lätt att följa locklätet när dom bobygger i slutet av mars tyvärr alltid högt bo 7-12m men dom är orädda har filmat dom bobyggande 10m upp i en björk på 3m håll var o pratade med kattugglan idag mvh jonny

Sylwia Grabinska sa...

I have never seen this kind of birds in my life.
looks beautiful, very soft :)
I love your ornithological interest!

Regards
Sylwia

Ingemar Pettersson sa...

Vilka underbara bilder Stefan!!
Bilderna är helt makalöst bra och stjärtmesarna är ju bara så otroligt söta, och som du säger deras tjatter....

Ett jätte grattis till dig på alla sätt och vis, mötet, bilderna och tjattret.
Det går inte annat än att älska dessa små liven.

Må väl!
/Ingemar

Sonja sa...

Vilka sötnosar... eller sötnäbbar kanske man ska kalla dom ;)

Jag har bara sett dom på nära håll några få gånger och aldrig haft kameran med då. Oftast tycker jag de håller till högt uppe i träden och letar frön.