söndag 6 november 2011

Duvhök

Större bild - Klicka på bilden!






Inga ändringar i Photoshop, ingen borttagning av skräp eller någon form av manipulering är gjord.
Enbart sedvanlig mörkrum på alla bilderna.
500 + 1,7
Åtel av bonden utlagd trafikdödad hjort.

Nu börjar det likna nått! Idag var det high life vid mitt place...inte en död sekund, korpar, kråkor, skator och denna så vackra fågel som dök upp med detsamma i morse...hade grejat ordning alla attiraljer som fikat och satt upp gluggen på stativet och tänt "brasan" och fixat lite innan jag satte mig.
Och när jag efter en stund lyfter på huvudet och tittar ut får jag se en fågel sitta alldeles utanför och jag tror först att det är en korp men va fasen va tyst den var då!
Inte ett ljud har jag hört!
Men va´ konstig den ser ut i profilen...det är fortfarande skumt så jag har svårt att se ordentligt...nä, fan det där är ingen korp, tänker jag...och kikar med gluggen och får se att det är en duvhök! Wow...nu börjar det likna nått som sagt!
Den sitter och äter länge och väl men ljuset...LJUSET...fan också...mörkret är fortfarande allestädes närvarande och jag får använda 1600 ISO för att överhuvudtaget få några tider att tala om...knappt det räcker med det...och så vill man ju inte väsnas heller som jag har nämnt tidigare...en bild i taget först för att testa om den reagerar... men duvhöken är inte så känslig för ljud verkar det som.
Den äter och bryr sig inte om att det "smäller" från kameran.
De första bilderna blir helkassa...suddiga och de är bara att kasta...sätter på VR:n...och vartefter tiden går så blir det ljusare och ljusare och den sítter kvar och bilderna blir bättre och bättre!
En riktigt spännande förmiddag fick jag!
Ja, alltså...när den sitter där och äter är det fan knappt jag törs andas...efter ett tag märker jag att jag blivit andfådd...tacka för det när man glömmer bort att andas för att det är så spännande!

Ses!

17 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppsan! Var inne på Svalan och såg din bild. Men jäklar vilken upplevelse det lär ha varit. Vilka kanonbilder! Vad har du för superställe i skogen egentligen. Dessa ska du vara supernöjd med.

/ Jocke

Tristan sa...

KNALL bilder og veldig morsomt dette.

Bea sa...

GRATTIS till kanonbilder!
Den verkar ha ett kadaver den kalas på ...eller..?

Trevlig kväll! /bea

Marie Gustafsson sa...

Så UNDERBARA dina fågelbilder är!! Du lyckas verkligen fånga känslan i bilden... Var tvungen att kolla in dina Ölandsbilder åxå... har nog inte varit härinne tidigare... Fina!!!!!!!!! Ha det bra, antar att även du återhämtar dig från en kanonhelg i Vårgårda!!
MarieG

Lasse sa...

Grattis till bilderna ....och såklart upplevelsen! Kan själv längta till den känslan när man sitter i gömslet och inväntar gryningen...mmm

Hilda R.B sa...

NYDELIG! For noen flotte bilder av hauken.

Birgitta sa...

Häftigt! Snygga bilder men vad tusan använder du för fågelmat? Vill ju ha samma :-)
/Birgitta

Mimmi sa...

Nä .. nu får det vara nog ... Nu packar jag min ryggsäck och flyttar hem till er ett par månader..kors i taket .. vilka bilder du har fått .. helt otroligt ..det är bara att gratulerar
kram

Unknown sa...

otroligt fina bilder och vilken fågel sen då. nu blir jag ju sådär avundsjuk igen;) grattis till mycket mycket fina bilder:)

Anonym sa...

Jocke:
Tackar...ja, det var en upplevelse utöver det vanliga!
Tristan:
Tack!
Bea:
Åtel av bonden utlagd trafikdödad hjort.
Marie:
Tackar! Nej, jag var inte till Vårgårda men skulle vilja men det kommer bli till nästa år förhoppningsvis.
Lasse:
Ja, mysigt är det men det måste hända saker annars blir det så långsamt och tråkigt men det är värt all väntan när det "smäller till"!
Hilda:
Tackar!
Birgitta:
Åtel av bonden utlagd trafikdödad hjort.
Mimmi:
Tackar, tackar!
Linda:
Tackar tackar! Jomen, jag har ju hållit på några år nu och man hittar ju sina guldkorn med tiden...

Steffe

Ronnie Isacsson sa...

Snyggt jobbat Steffe !
Kanonbilder på en fantastiskt vacker fågel !
Kul att den satt kvar så länge , måste varit en häftig upplevelse.

Fjällripan sa...

Men guuuu va roligt!!! Fantastiska bilder du fick på den otroligt fina höken. Grattis!!

AnnaKK sa...

Jättefina foton på höken!! :-) Jag lyckas inte ens med en åtels hjälp komma nära några rovfåglar... Ser ofta ormvråkar när jag kör bil (de sitter på högstubbar utmed vägen) men så fort man bara tänker tanken på att sakta in och stanna (och ta ett foto genom bilrutan) så lyfter de och flyger in i skogen.

Anonym sa...

Ronnie!
Tackar tackar för din kommentar!

Susanne:
Tack...otroligt kul är det!

Anna:
Tackar för din kommentar!
Ja, samma här...tidigare så har jag också försökt med att stanna med bilen och fota genom nervevad ruta men det har jag slutat med nu för det är lönlöst...nej, det är gömsle som gäller!

Steffe

Laila sa...

Sitter gärna här och tittar på dina bilder. Ljuvliga höstbilder på duvhöken.

Beppan sa...

Så fantastiska bilder - vilken upplevelse!!!

tobias sa...

Häftigt.. och ögonen på höken sen, helt makalöst