måndag 9 september 2013

You talking to me...?

Större bild - Klicka på bilden!

15 feb 2012

 Veckan som gått har varit lågintensiv...inget av större dignitet i fågelvärlden att rapportera om.
Satt i gömslet en sväng i lördags vid Torpesta kvarn och dammen där bredvid och kollade på några kärrhökar som seglade runt över pölen ett antal ggr under dagen men inga bra bilder som jag blev nöjd med.
De fick gå till "pappersinsamlingen"...men placet var bra...första gången jag satt där och för kärrhök verkar det vara ett kanonställe så jag ska dra dit fler ggr och försöka...

Idag ska vi till passexpeditionen och fixa nya pass...våra gamla har gått ut för flera år sen...sista utlandsresan var La Gomera - 2005 då frugan fyllde 50...sen dess har det varit stiltje på resandefronten...mycket beroende på våra högt älskade katter som vi inte vill lämna bort hur som helst.
Vår ena katt är ju som en liten hund...kommer till dörren och hälsar samt spinner vilket ju inte hundar gör men i alla fall...och vem kan motstå sånt...svårt att lämna en sån katt...de ska ju må bra och att lämna bort en katt till ett kattpensionat skulle jag aldrig ha hjärta till...fjorton dagar med helt främmande katter och okänd miljö...det kan man inte må bra av...eller som i det här fallet då två katter som ska lämnas...nä, mitt samvete klarar inte det...
MEN...att de får vara i hemmiljö och att det kommer ngn varje dag och matar och pratar med dem skulle jag kunna tänka mig att gå med på...SÅ kanske det kan bli ngn sån lösning framledes om det blir aktuellt med ngn resa... (?)
Vi får se vad som händer och fötter...

Har varit inne på Fejan och kollat/hittat en tråd - "Du vet att du är från Nyköping om...." och såg att det fanns en tråd om mina barndomstrakter Nytorget, i folkmun kallad "Kullagret"  av anledning att tvålfabriken Sunlight innan den blev tvålfabrik i början av förra århundradet eller någon gång de första årtiondena var tänkt att bli kullagerfabrik men av de planerna blev intet.
Får se om jag kan få ihop något om det här i bloggen...vill inte vara med i fler grupper på fejan...det räcker med de som är.
Har ju sett att det är en del Nyköpingsbor som kollar här och "vi tar det den här vägen istället"...oki doki artichoki...!
Kanske ngn som bott där hittar hit...men som sagt...vi får se om jag kan få ihop nått först!

Ses!



3 kommentarer:

Morten Borg sa...

fantastisk bilde, hvilket blikk

Lasse Jansson sa...

Vilken fin bild!

Jodå, jag fixade nytt pass för ett par-tre år sedan på passexpeditionen ute vid Skavsta (jag jobbar straxt bredvid.) Men inte tusan har jag utnyttjat passet... Hade det krävts pass till Norge och Finland hade jag haft nytta av det men det var många år sedan jag var utanför Nordens gränser. Men man vet aldrig när vi har så nära till en flygplats med destinationer både hit och dit! :-)

Ölandsvindar sa...

Jag har också hittat några sådana grupper, bl a från Trosa. Faktiskt kände jag mig som en riktig mormor, för att inte säga gammelmormor, när jag lade in något där.Alla var från 70- och 80-talet och det mesta handlade om roliga partyn som de hade haft då.Bara att inse, vår generation är redan helt ute!HAhaha!
Kerstin