onsdag 25 september 2013

ANA-Garagen - Urban Exploration Light - Del I

Större bild - Klicka på bilden!

Gamla svinhusen






Garagen byggdes på 50-talet, av virke från den NK-ägda bilfabriken ANA i Nyköping. Fabriken importerade amerikanska bildelar i trälådor, och brädorna såldes billigt. Nu står de flesta garagen och förfaller men en del håller dem i skick och sköter om dem. Har varit med i Antikrundan för ett antal år sen. Sen under promenaden fick jag lite andra bilder också med på köpet som mangeln och de gamla svinhusen härovan vid Hemgården.


















3 kommentarer:

Lasse Jansson sa...

Tack för rundvandringen vid Hemgården och de gamla garagen! Jag visste inte att många av dem förfallit så pass mycket. (Jodå, de amerikanska lådorna har nog byggt en och annan sommarstuga m.m. också i vår närhet.)

Det var många år sedan jag gick i området du nu besökt. Men min skolgång började på Högbrunn och avslutades på Gripenskolan så området har mer eller mindre funnits med mig under hela min uppväxt. :-)

Klas sa...

Skrot kan som bekant vara vackert, gammalt trä likaså. Med så mycket patina på en och samma gång blir intrycket bedövande. Framstår ju oxå klart och tydligt att Naturen är bäst på att ta hand om vårt skräp. Undrar om de graffiti-prydda väggarna nån gång kommer att kallas för "patinerade"?
/ Deerhunter

Ölandsvindar sa...

Svinhusen, nästan som radbyarna på Öland. Det behöver inte alltid vara stenålders för att det ska vara intressant. Och du...det var inte så fel gissat om min målande väninna. Hon gör faktiskt tavlor på löpande band av alla de sorter.Så många gånger som vi har skrattat åt alla tokigheter hon råkar ut för. I dag börjar skördefesten!! Ha det /Kerstin