torsdag 31 maj 2012

Några rader till om D800

Större bild - Klicka på bilden!





Här ser ni på "print screenen" hur mycket man kan dra ur en bild och vilken kvalitet det blir...ungefär.
1200 och 800 pixlar på bredden.
Jag blir mer och mer imponerad av vad kameran kan prestera!
Vad gäller kameran i sig så är den ju i mångt och mycket väldigt lik D700 utseendemässig men med några "skönhets" och funktionsdetaljer som ändrats...den är lik så tillvida att menyerna är igenkännbara...man bläddrar i dem och känner igen sig och det är inte svårt att hitta...det är precis så som man är van vid.
BRA!
Jag går inte djupare in i teknikaliteterna, det finns att läsa på andra fora och mycket bättre än vad jag skulle kunna dryfta.
Däremot kan jag ge min subjektiva bedömning av hur kameran känns i handen...den har blivit lite mer slimmad om man nu kan uttrycka sig så.
För fingertopparna, när man håller i kameran, så har det gjorts plats för dem...som en "skåra" så de "smälter" mer in i greppet...det känns bra mycket skönare att hålla i den än D700.
Det är väl det som jag märkt av mest (funktionsmässigt" annars är det ju inga större förändringar utseendemässigt. 
Sen att det går att croppa ur bilderna mer än vad som tidigare har kunnats är ju den största nyheten och mest värdefulla nyttogrejen.
Jag ser framför mig ett mer hänsynstagande till fåglarnas revir utan att störa eller att man stör mindre...man behöver inte komma så nära utan kan fota lite mer på avstånd.
Där är konvertern och croppmöjligheten ovärderliga...jag såg detta inte minst i dag då jag kunde fotografera Törnskatan på lite håll utan att störa den...det är alltid ett dilemma när man fotar fåglar hur mycket kan man störa och hur nära ska och kan man gå utan att fåglarna störs.
Där ser jag en mycket värdefull "funktion" i D800...MYCKET BRA!
Sen att den inte går att "spraya" 7-10 bilder i sek ser jag inte som en nödvändig funktion...för min del räcker det gott och väl med de 4 bilder i sek som den presterar...där ser jag då att den fungerar med konverter 2,0 och croppfaktorn som mycket viktigare.

2 kommentarer:

Tristan sa...

Jeg får begynne å spare penger ser jeg.

Fjällripan sa...

Kul att du är nöjd :) Skulle också vilja ha en bättre kamera, men det får bli i framtiden. Grymt att man kan beskära så mkt och få sån skärpa.