onsdag 9 maj 2012

Intervjuad...

Större bild - Klicka på bilden!


av lokaltidningen idag! Det var det jag skrev igår skulle hända! Spännande och förhoppningarna är att det blir ett intressant, informativt och positivt reportage med anledning av min utställning - Café Åstugan.
Och kanske det kan få fler att bli intresserad av fåglar...vem vet?
Det vore ju jättekul!
Mitt intresse har ju bara ökat under de här åren sen 2005 som jag hållit på att fotografera digitalt...och det bara växer och växer!
Och...att ha tagit steget till en utställning har ju växt fram under en lång tid, att våga ta det steget, att ha så pass mycket självförtroende att man vågar visa vad man kan och VILL visa det för andra är ju att ta fotograferingen ytterligare ett snäpp på vägen till att utvecklas som fotograf.
Men fortfarande vill jag vara den där amatören, hobbyfotografen som fotograferar med lusten som drivkraft, fortfarande får det inte handla om pengar...men vill ngn köpa bilder så är det ok men inget jag strävar efter att uppnå till varje pris.
Jag minns när jag började -05 och inte kunde något om det digitala...mina kunskaper låg ju på det analoga tänkandet...att fotografera digitalt innebär ju ett helt annat tänkesätt, ett helt annat sätt att jobba på och jag har under de här åren snappat upp lite här och där på olika fotoforum och lagt de kunskaperna i minnesbanken att ta fram när det behövs och fortfarande har jag mycket att lära men det är det som är så kul med foto...att söka info med att googla är ju helt fantastiskt...det man inte kan letar man upp och lägger in i kunskapens mapp...och man blir aldrig fullärd!
Och många fåglar har jag kvar som väntar på mig...spännande att veta!
MEN...det spelar ingen roll hur många gånger man fotograferat en kungsfiskare t.ex, så är det ändå lika kul varje gång man möter den i naturen...denna juvel...och varje ny situation är ju unik och man får aldrig nog!
Utmaningen ligger ju att få speciella bilder, att fånga kungsfiskare i en pose som man inte fångat den i tidigare.
För mig ligger utmaningen i att fånga den med fisk i munnen..t,ex. för en sån bild saknar jag.
Har jag någon drömbild?
Någon bild som jag längtar efter intensivt att få på bild?
Nja...inte just nu idag...naturupplevelsen som sådan är ju en värdefull faktor med fotograferingen som största drivkraften till ett meningsfullt liv i den vardag jag idag har med min sjukdom.
Och då fåglar överhuvudtaget, det kan vara en pilfink utanför här hemma hos mig...likaväl som havsörnar ute vid gömslet...utmaningen med en pilfink ligger ju då i att fånga den i en ovanlig pose...nog så intressant faktiskt...om man är intresserad och det har ni väl förstått vid det här laget att jag är! ;-)

Nä, nu blev jag lite trött i fingrarna här...
Men i alla fall...skitväder idag...kaffet "ropar"!

Ses!




8 kommentarer:

Lasse sa...

Grattis! Lycka till med utställningen!

Ingemar Pettersson sa...

Härligt Stefan!
Du har underbara värderingar, sunt tänkande och är otroligt duktig på detta. Bara att lyfta på hatten och önska dig en fortsatt resa spikrakt uppåt i fotograferingens värld!
Må väl
/Ingemar

Nette Cecilia sa...

Lycka till med utställningen .Håller med om att det är lika roligt att fotografera samma motiv dom är ändå olika alla gånger ,Nette

Niklas Johansson sa...

Vad roligt, kommer det i morgondagens nummer av Sörmlands nyheter? Kan det tänkas att det kommer på deras nätupplaga tro.....

/Niklas

Robert Wagter sa...

Hi Stefan,

Good luck with the exhibition. You've got plenty to show!

Regards,
Robert

Fjällripan sa...

Så roligt och spännande :) Det måste vara svårt att välja ut vilka bilder att visa på en utställning och mycket jobb att förbereda allt.

Lycka till! Skulle gärna ha kommit o kikat om det varit lite närmare :)

Anonym sa...

Hej svejs. Vad kul. Lycka till och vad roligt med tidningen.
Roligt läsa om det i din blogg. Ha det gott. MVH Camilla

Klas sa...

Intressant att få ta del av hur du tänker kring din fotografi. Helt rätt tycker jag att alltid försöka något nytt, hitta nya vinklar på "utfotograferade" motiv. På så vis håller man ångan uppe, motivationen på topp och visst är det fantastiskt att man kan lära sig så mycket från nätet. En nyckel till framgångar, tror jag. Lycka till med utställningen / Deerhunter