tisdag 8 februari 2011

Hornuggla

I tisdags 2 feb kom jag ner till Ottenby vid ca halvtolv och tillbringade resten av dagen med att stå och njuta av dessa skönheters sällskap, alldeles ensam och hela Ottenby för mig själv...underbart!!!
Men ingen rörelse på Ugglorna utan de bara satt och surade i lä för den Öländska blåsten från havets stormande vindar.
Dessa bilder är tagna på onsdagen då det blev en solig och fin dag...de första bilderna jag tog på tisdagen blev alltså inte bra pga att det blåste så in i nordans att jag fick darr på gluggen och dåliga tider och jättedåligt ljus så skärpan satte sig aldrig och ändå hade jag gått upp i ISO till 1600 och fick bara något runt 1/100 mer i ISO ville jag inte gå upp för att då blir jag inte nöjd med bilderna iom att de blir lite för brusiga för min smak....särskilt då jag nu äntligen fått till det med Hornuggla!
Onsdagen tillbringade jag nästan hela dagen med att stå och titta på dem...två stycken såg jag då..men den andra satt långt inne i "tallträsket" och kurade...såg bara bröstfjädrarna på den.
Det blev endast avbrott för att åka en sväng och kika runt lite, kring middagstaget, för att få lite annat på hjärnan men hornugglesuget blev för stort så jag åkte tillbaka och tillbringade eftermiddagen där också.
Bäst att passa på!
Sedan på torsdagen blev det örnbilderna nedan...då var jag bara dit till ugglorna för att kika om de var kvar...det var då de satt två stycken bredvid varandra...och en tredje långt inne i tallen och knappt syntes.
.

Så här är det man mest får se den...sitter och sover på dagarna, oftast men ibland så tittar den upp...
.

...och då får man se ett par underbara ögon som man kan förälska sig i...såååå vackra, så fina!
Och man blir så lycklig över att få vara med om detta...det slår fredagsmys flera ggr om! ;-)
Hade jag fyllt år denna dag så hade detta varit den bästa present jag någonsin kunde få!
.

Den här bilden tycker jag själv är den bästa bilden i porträtthänseende.
.


Lite rörde den på sig i alla fall lite då och då så man fick olika poser på den!
.

.

Nu börjar det hända saker, den flög helt plötsligt iväg från grenen där den satt och spanade ut över sorkfältet.
.

Falsk alarm...tillbaka och vänta igen!
.

Hej...här snackar vi sork...men jag såg ingen och jag tror det var falsk alarm igen!
.

Men...det är nått där!
.

Nä...fortsätter att jaga över fälten!
.

Inte lätt att få flygbilder på den...när den väl lättar är det jättesvårt att fokusera och hänga med...det går snabbt...jag har här tagit av konvertern 1,7 för att få snabbare autofokus.
.

Åsså vilar vi ett tag då inför nästa attack på sork!
.

Om han kunde ge sig någon gång...störig typ!
Jag vill jaga i fred!
.

Men han verkar inte så farlig...jag låter honom hållas då...är det något jag har så är det tålamod att sitta och vänta ut sork och det gäller fotografer också...att de ska ge sig någon gång!

14 kommentarer:

Anonym sa...

OOOOOOOOO! Vilka fantastiska bilder!!!
Jag håller med att det slår fredagsmys flera ggr om... Underbar berättelse och härliga njutbara bilder! Grattis :)
Mvh Halina

Urban Rundström sa...

Riktigt härliga bilder på Hornugglan, förstår att du hållt på de ett tag :) /Urban

Tommy B´s Fotoblogg sa...

Härliga bilder med exellent skärpa och superb färg.Dom gillas :-)
Mysig berättelse

Bea sa...

Gillar, gillar...! Vilket tillfälle och suveräna ögonblick i kameralinsen :)
Bara lite avis!
Ha en bra dag! /Bea

Anonym sa...

Det var en fin bildsekvens du fick.

Bengt Katrineholm

jonny sa...

håller med dej stefan fredagsmys är inget mot det här härliga bilder i like itjonny

mimmi sa...

Helt otroligt .. och så underbart att få tillfälle att få se denna vackra fågel :) så otroligt fina bilder du har på denna också .. ett nöje att komma in på din blogg och få titta på dina fantastiska bilder :)
ha en fin kväll

Matis Vaht sa...

Fina bilder! Jag gillar speciellt de 2 næst sista dær bara ugglan ær i fokus.

Har lagt din blogglænk på min blogg om det ær ok ;)

Ölandsvindar sa...

Så häftiga bilder! På senvåren får du åka ner till Kapelludden där jordugglorna brukar svepa fram över ängarna. Det blir en utmaning!
Kerstin

i stora drag sa...

Jättekul att få se dina fina bilder från vår vilda natur!
Stiligt!
Hälsningar Pia

Ingemar Pettersson sa...

Jag är helt förbluffad över dina bilder på den fina hornugglan.
Snyggt som "bare den" Stefan.
Naturromantik när den är som bäst.
Må väl!
/Ingemar

Henrik sa...

Många fina bilder på hornugglan, riktigt läcker uggla!

/Henrik

Rolfs Naturfotoblogg sa...

Oj oj! Vilken härlig och fin bildserie på hornuggla. Min favorit bild i denna serie är där man bara ser ögonen titta fram ur lövverket.

Sonja sa...

Det blev riktigt vackra bilder på en vacker uggla. Vilken fin helg du fick där ute på Öland.

Hälsningar Sonja!