tisdag 18 januari 2011

Fippel och lite sånt...


Fiskehamnen från i mars 2010
Igår hade jag strul IGEN med mitt galleri med fåglar:
Alltid är det något men det galleriet har varit problem med då och då att det inte gått att ladda upp bilder och att det strular överhuvudtaget med att klicka på spara och det händer inget o.s.v. o.s.v....som sagt, igår var det dags igen och jag börjar mer och mer att fundera på om jag inte ska gå över till min portfolio på fotosidan...visserligen är det ju inte min adress (steffelodi.se) men va fasen huvudsaken är ju att det fungerar när man vill att det ska fungera och det verkar det göra där även om det är liiiite krångligare att fippla in bilder där men men det är väl en vanesak antar jag.
Håller på och lägger in bilder vartefter så det är inte färdigt ännu.
Gå gärna in och kolla där: Min Portfolio - Fotosidan
Ser väl rätt så bra ut tycker jag, visserligen är jag inte så förtjust i själva fotosidan.se men att lägga upp bilder där och veta att det fungerar för det mesta är ju värt en hel del.
Vad gör man med domänen om man inte vill ha den längre...steffelodi.se...säljer eller vad...få väl se...har inte bestämt mig än...kanske det rullar på ändå...de fixar ju felet vad det verkar men att vid varje tillfälle tjöta och påtala vad det är för fel är en aning frustrerande varje gång det händer.
Det var dagens I-landsproblem...mulet och trist är det här...funderar på om jag ska dra och kolla om den gamle vännen kattugglan sitter i sitt favvobo och kikar ut på omvärlden.
Håll tumsen på att det blir bilder...Jonny har varit där och fått bilder på den...så det är min tur nu! :-)
Ses!

5 kommentarer:

Micke Sundberg sa...

Jag tycker att det är klokt att byta portfolio då one.com gallery sida är segt så att man inte har lust att bläddra runt bilderna. Du har verkligen många fina bilder som jag skulle vilja gå igenom dessa men eftersom det är segt så tappar man tålamod att gå igenom. Tycker att du ska satsa på bra portfolio sida som är snabb och då kan jag tipsa om loopia.se eller så Fotosidan fungerar nog bra men jag antar att man måste vara guldmedlem för att kunna ladda upp hur många bilder som helst. Sen har Fotosidan en nackdel som gör så att det tar tid att bläddra runt bilder. En perfekt funktion är typ lightbox fönster man kan klicka på nästa och nästa för att bläddra runt bilderna. Vill tipsa om plug-ins: http://simpleviewer.net/simpleviewer/pro/ - Ett annat alternativ är att du skaffar wordpress och så gör du om den till en hemsida som jag gör med min egen hemsida www.msun.se och jag ge dig länkar som förklarar hur du gör så du kan sätta igång om du är intresserad så hör av dig.

Gunnar Eriksson sa...

Hej Stefan!

Jag tänker äntligen göra slag i saken och lära mig lite fågelläten inför våren. Har du något tips om någon bra ljudinspelningar, t ex CD där man kan höra våra vanliga småfåglar eller större. Något man kan sitta och lyssna på hemma inför våren.

/Gunnar

Anonym sa...

Micke: Jag mailar dig!

Gunnar: En skiva jag har är "Fågelsång i Sverige" av Benny Andersson - Lars Svensson - Dan Zetterström...90 välkända fåglars läten.
Sen har du ju t.ex. denna länk där jag brukar ladda ner läten och lägga in i min ajfåne...http://www.falknatur.se/
Trevlig sajt med många fåglars läten...hoppas att det var några tips!

Steffe

Maria Thorbjörnsson sa...

Jo nog har jag snurrat runt bland detta med att göra en portfolio..idag använder jag Photoonweb.com..gratis..sen har jag ett ställe till som heter Aminus3.com..här finns bilder från hela världen..ja nästan..kanske något för dej..ha det..Maria

Anonym sa...

Maria: Tack för ditt inlägg...det lutar åt fotosidan/portfolio som fungerar ungefär med samma teknik i uppladdningen som det galleri jag har nu så för enkelhetens skull så kommer jag nog att välja det i nuläget men jag ska avvakta ett tag för att se vad det blir...
och läsa på lite i de länkar o tips jag fått...
Steffe