onsdag 1 juni 2011

Törnskata

Större bild - Klicka på bilden!

Vilken trevlig dag jag hade igår...vilket trevligt umgänge med att åse dessa två törnskators göranden och låtanden i vad gäller bobygge och hämta bomaterial o.s.v . o.s.v.
I bilden ovan ligger boet alldeles strax till vänster om honan.
Bättre ljus här också om än dock hårt men men...
Full fart i stort sett hela dagen med undantag då för det lilla besöket hos Stenskvättornas berg innan.
Annars tycker jag det verkar som om det avtagit en del av det intensivaste i vårens begivenheter när det gäller fåglarnas vårsysslor.
Har dragit runt lite här ett par dagar nu och det har varit i stort sett stendött men så igår så fick jag se i mina kära skvättor då först och sen en ny bekantskap vid min "gamla matning" där törnskatorna har slagit ner sina bopålar och skapat ett revir.


 Är´e dä här som kallas för "mitt i spenaten" enligt en känd fotograf!? ;-)

 Vakar över sitt revir.

Här finns det bomaterial!

 Det gäller att visa upp sig från alla håll och kanter och visa hur fin jag är!

 Å framifrån!

 Å den sidan också...men vad skådar mitt norra?

 Mumsigt, mumsigt...mmmmm!

Öksund - 31 maj 2011
Den var också mumsig!

2 kommentarer:

Fjällripan sa...

Vilka fina bilder du fick på den!
Ännu en ny fågel för mej, det här med att fota fåglar är nytt för mej och jag är urdålig på namn, men man lär sej väl...allt eftersom :)
Ha en bra dag!

Bea sa...

Åh..fina bilder!
Tyvärr har jag av förekommen anledning inte haft chansen att ströva kring i skogen och kolla på fåglar, men vovven är i det närmaste frisk och på fredag ett sista veterinärbesök för stygn borttagning och kragen. En tuff tid bakom!
Men nu väntar många skogspromenader och båtturer!
Må gott1 /Bea