måndag 6 juni 2011

Ett nytt kryss...faktiskt!

Större bild - Klicka på bilden!

Hussvala - Hamnen - 2 juni 2011

När jag var och skulle försöka på den svarta rödstjärten nere vid hamnen så dök en hel del svalor upp vid sidan om bilen i en vattenpöl med fint byggmaterial i form av lera och stenar.
Mysigt att se dem i arbete...kör ner hela huvudet i backen och näbben full av lera och stenar!! :-)
Jaha...ladusvala har jag tänkte jag men så visar det sig att det ju är hussvalor och så blev det ett nytt kryss!
Härligt!
Svårare och svårare blir det vartefter kryssen blir fler och fler.
Såg att det rappats om Flodsångare, Kärrsångare, Gräshoppssångare, Vassångare och jag vet inte hur många sångare det finns?
Hur ska jag någonsin kunna fota dem som inte hör hur de låter...jo, jag hör dem men kan inte skilja dem åt...och så lika de är till utseendet många av sångarna men men det  får tas som en utmaning!
Och...jag har inte bråttom!

1 kommentar:

Henrik Hellemar sa...

Tjabba...


Om du masar dig ner hit till Lidköping så ska jag ge dig backsvalor också... Och rosenfinkar... Vi har 3 spelande hanar i Östra sannorna, 2 vid reningsverket och jag har inte kollat, men vi brukar ha en vid Östra hamnen också... Och jag kan lätt tänka mig att det sitter ett par stycken längs hela strandremsan mellan Framnäs och Skogshyddan...

Just nu har vi även en mindre flugsnappare i Östra sannorna också... Och där har vi rörsångare och sävsångare också... Och grönsångare och härmsångare...


Henke :)