onsdag 8 juni 2011

Hornuggleungar!

Större bild - Klicka på bilden!





En av mina rundor - 8 juni 2011

Idag på förmiddagen så var jag ute en sväng vid en av mina rundor och stannade på ett ställe där jag brukar stanna och så kommer en herre i min ålder och några till fick jag veta senare när vi snackats vid ett tag.
En mycket trevlig kille till skillnad från igår med telefonidioterna...och då blir man glad!
Bra röst hade han!!
Och apropå igår...vem f*n var Kalle som jag skulle ringa?! :-)
Nåväl...det var ju dessa skönheter som är på bilderna som det skulle handla...två stycken hornuggleungar som satt i ett träd inne på den cyklande herrens tomt och han ville att jag skulle vara behjälplig med artbestämning men sa att jag fotar bättre än vad jag är bra på att artbestämma.
Men jag lovade att återkomma efter kontakt med expertis och visst var det hornugglor och som jag också var inne på.
Föräldrarna håller sig med all säkerhet inom kontakthåll och matar företrädesvis på sena kvällar och nätter...fick jag reda på också.
Tack Janne!

Och gratulationer till P.B. som har hornugglehäckning på sin tomt!!
Det är det inte alla som har!!
Nu får du vänta med att såga ner trädet!!
Aja baja! ;-)
Låt det gärna stå kvar till nästa år och se om det blir ngn mer häckning!

4 kommentarer:

Fjällripan sa...

Fina bilder!! Skulle vara så otroligt roligt att få se! Otroligt också att de håller till inne på en tomt :)

Anonym sa...

Så fulsöta ungar ser man sällan.. Vilken lycka att ha såna i trädgården. Tycker jag.
Själv har jag länge undrat, hur duvungar ser ut egentligen, och var de håller hus, när stan är full med duvor. Igår fick jag se duvungar för första gången i mitt liv, på en bondgård som hade duvor. De var både ljusa och mörka. Sedan såg jag ett duvbo i en buske, för några dagar sedan. Två ungar satt där på knappt två meters höjd bredvid en livligt trafikerad gångväg. Undrar hur det går för dem..
Ha en fin dag.. Kram/Raya

Ölandsvindar sa...

Vi hade hornuggleungar i trädgården när vi bodde i Trosa. De höll hela kvarteret vaket på nätterna med sina hungerskrik. Mysigt!
Kerstin

Mimmi sa...

Kanon snygga bilder .. det är bara att tacka och ta emot .. jag får nog aldrig sådana bilder på en Uggla alls .. oberoende av vilket sort . så jag får passa på att njuta av de vackra bilder du får på dom :)
kram/Mimmi