lördag 11 juni 2011

Så stor jag har blivit!

Större bild - Klicka på bilden!



Vedasjön - 11 juni 2011

Har fått rapport om att hornuggleungarna hoppat ur boet och flyttat ner till "mellanplanet" i en en vid P.B:s uppfart.
Frugan var nyfiken så vi drog en sväng idag på förmiddagen och denna hornuggla på bilderna satt i enen så fint men lite tokigt motljus var det men det gjorde inte så mycket eftersom enen skuggade lite!
Satt i ögonhöjd ungefär såååå fint, så fint!!
Inte rädd eller så utan mer godmodigt gloende på mig som "vem fan är du"? liksom...men närmare en 7 till 8 meter vågade jag inte gå...tog mina bilder och drog mig tillbaka.
MEN...tyvärr så såg vi bara en...den andre kunde vi inte se eller höra...men den kan ju sitta i ett annat träd lr en och gömma sig.
De kryper ju gärna in i dunklet och blir osynliga.
Vi får se om det kommer ngn mer rapport eller om jag åker ut något mer och kollar den kommande veckan.
Spännande!

7 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Vilken lycka för er två att få vara med om hornugglan i enen.
Jättefin är den!
Vilka ögon!

Karin som önskar god kväll!

Henrik Hellemar sa...

Tjabba...


Jag vill inte vara taskig, men jag tror ugglan har upptäckt dig... ;)

Men jäklar sicket häfftigt tomtkryss PB har... Svårt att slå ! Måtte han aldrig såga ner boträdet... Vi kanske skulle starta en kampanj lite "Ett klick för skogen" för att rädda trädet ? ;)


Henke :)

Fjällripan sa...

Jättefina bilder!! Så kul att du kom så nära ! Härlig fjäderskrud den har :)

Anonym sa...

Det är spännande att följa dina uggleungar.. Fina och vackra de är också. Hoppas det går bra för dem!
//Raya

Beauty Of Nature sa...

Hej Steffe! Vilken sötnos det är så spännande att få se hornuggleungarna, hoppas verkligen att nr 2 bara var lite blyg och att inget har hänt, håller tummarna att du får syn på bägge två vid nästa besök, ser verkligen fram emot nästa gång du åker dit och dokumenterar hur utvecklingen har gått. Hörde förresten att Berguvsparen på vissa platser valt att inte häcka i år, detta på grund av den stränga vintern. Vet du om det har gjorts någon observation av par som häckar i andra delar av landet ?

Hoppas ni får en härlig helg :-)

Hälsningar Maria

Stefan sa...

Imponerande fin. Ohooo...

I stora drag sa...

Så kul med alla ungar som föds överallt!
Finfina bilder av uggleungen!
/Pia