fredag 10 juni 2011

Trevlig fredagskväll...

Större bild - Klicka på bilden!

Klippan - Öster-Malma - 9 juni 2011

...och tillika trevlig helg önskas er alla! Både de med och de utan datastrul! ;-)
Appropå data...fick jag höra nått nytt idag...var och fikade hos den killen som brukar hjälpa mig med datorn...han berättade om nått som heter "molntjänster"...mycket intressant och en spännande utveckling..det låter bra och är framtiden som det verkar.
Det innebär att man bara behöver en dator med internetuppkoppling varsomhelst i världen sen räcker det med att logga in sig till sitt "moln" och där har man sitt skrivbord med alla program som man behöver för sin "verksamhet".
I mitt fall då fotoprogram och allt därtill. Och "molnet" - servern, backuppar i stort sett hela tiden med jämna mellanrum.
Men i nuläget är det visst mest företagsbaserat men det kommer mer och mer för privata marknaden också.
Och antar jag...man får betala en viss peng beroende på vad man vill ha för program, hur mycket datatrafik man genererar o.s.v. o.s.v.
Fördelen med detta är ju att på den server där man har "molnet" är det alltid fräscht och uppdaterat och man ska slippa allt strul som ju är numera alltsomoftast med uppdateringar o.s.v. o.s.v....eller vad det nu kan vara?
Ungefär så här uppfattade jag att det fungerar eller kommer att fungera.
Rätta mig om jag har fel.

Inga kommentarer: