lördag 7 augusti 2010

Träliga Törnskator och lite annat!

Goddagens igen gott folk!

Vi mjukstartar dagens inlägg med en bild från igår och Marsäng...ett 20-tal Törnskator håller till där men ack så svåra att få på bild...skygga som tusan och det hjälpte inte att hugga upp en line i vassen och gömma sig där.



En törnskata kom och fick syn på mig i luften och ryttlade ngn sekund och stack sen iväg för att sen inga skator synas mer.
Jodå, de syntes men på avstånd från "den där människan"!
Men bilden ovan skäms väl inte för sig..eller...lite miljö och fin bakgrund åsså där?
Hårt ljus är det men jag är nöjd ändå och det är ju huvudsaken! ;-)
.
Lugnt på bloggfronten annars och det har sina anledningar...mitt "kontrakt" som "fritidskonsult" med FK går ut i september och tankarna har legat åt det hållet ett tag.
Och med tanke på min hälsa och allt kring det så ser jag ingen anledning till att förändra min livsituation som det ser ut idag.
Allt är sig likt enligt den utredning som gjordes för tre år sen och den enda skillnaden är väl att jag blivit tre år äldre och är i något ännu sämre skick än sist om man säger.
FK var en ruelse och har varit länge, som sagt...jag har gått och gruvat mig som sjutton för det mötet!
Man har ju läst tidningarna om FK och deras orubbliga, oempatiska och av regeringens förändrade nya "styrmedel" för att få folk ut i arbete...t.o.m. döende cancersjuka människor ska upp ur sängarna.
Helt sanslöst och visst blir man lite förundrad och frågande om vad som kommer att hända?
Men som med det mesta så är det till nittio procent ogrundade farhågor och mötet i veckan gick väl ganska så bra...i mitt fall så var/är det ju medicinsk motiverat också så det var ju en fördel!
Om man nu kan uttrycka sig så!
Berättar inget mer än så utan får se vad som händer nu framöver.
.

Sååå fint den ryttlade ett tag...Tornfalken...förvånande att den är kvar men jag såg två stycken igår!
.
Jag läste något bra idag om en man som skrev detta med tankar om en del saker som hänt här:
Man ska tänka att det som varit inte går att göra något åt och att man måste se framåt och skapa nya situationer.
Då insåg jag med full kraft att det som hänt tillhör det förflutna och jag kan göra saker härifrån.
.
När jag läste detta så kände jag mig glad och det är ju så...mina problem är inte andras och andras problem är inte mina så jag kände mig väldigt upprymd efter detta.
.

Den lilla flugan på den stora stolpen.
.
Tack och lov också för att jag får syssla med det bästa jag vet att få åka ut i naturen och kontemplatera och filosofera över sakernas tillstånd...lyssna på naturens tystnad och höra bruset i träden, fåglarna...tänk att den där jävla förhatliga cippen med det jobbiga och besvärliga ljudet ändå fungerar så bra just där...vad tacksam jag hade varit om den fungerat lika bra hemma bland folk och fä!
Huvudtanken med cippoperationen var ju att jag skulle kunna prata i telefon men där blev det tji och idag har jag väl förlikat mig med tanken att så kommer aldrig att ske.
Men naturen och fåglarna är ju gott nog och "man ska vara nöjd med vad livet ger" var det ngn björn som sa....ehhh?
Nä, fan nu måste jag ju googla på det...här är den:
.
Var nöjd med allt som livet geroch allting som du kring dig ser glöm bort bekymmer, sorger och besvär. Var glad och nöjd för vet du vaden björntjänst gör ju ingen glad.Var nöjd med livet som vi lever här.
O.s.v.
Så var det ja!
.

En och annan vanlig fågel visade upp sig också.
.
Annars är det bra förutom det som inte är bra då...när det gäller "eländeshistorien" (det är en annan historia) så börjar det ge sig och jag tänker inte så mycket på det längre.
.
Veckan som kommer kan jag lägga ett år till till handlingarna och inget speciellt önskar jag mig heller utan jag har väl det mesta som jag vill ha...köpte en kikare tidigare i våras och den sa jag att jag kunde få som födelsedagspresent i förskott...det är bra när man är vuxen då kan man göra lite som man vill...jag menar jag skulle ju ändå få den eftersom jag önskat mig den.

8 kommentarer:

jonny sa...

hej steffe kul att du är med i matchen igen många fina naturupplevelser väntar snart är det blåhake och vackra rovfåglar som väntar vi ses med kaffetermosen o kameran din kompis jonny är alltid närvarande

Henrik Hellemar sa...

Tjabba...


Åh, jag bara älskar din filosofi kring det där med att vara vuxen och fylla år - helt suveränt !

Fina bilder också och bra text till bilderna - det ger mer liv åt bilderna om man får läsa lite och "följa med" på resan...

Idag var jag uppe på Hunneberg vid sjön Eldmörjan... Nu börjar jag få ordentlig höstlängtan - vill ha höst nu så att jag kan börja jaga brunstande kronhjortar och vackra färger uppe på bergen... Årets bästa tid !

Och du - ett stort grattis till kikaren som du får nu i veckan... :) Jag hoppas att du bjuder oss besökare på en bit tårta i alla fall på den stora dagen - ja, en bild i alla fall kan vi ju få smaka på... ;)


Henke :)

Anonym sa...

Jonny: Najs! Åh...blåhake låter jätteintressant!! Å dom ä så vackra!

Henke: Nja, inge kul med döhalvan men men...50 plus gäller än så länge...! ;-) Tack tack för din afina rader!

Steffe

Nina/Stjärnkraft sa...

Du Steffe, det här var ett upplyftande och tankeväckande inlägg. Står själv inför en ny dust med Finlands motsvarighet till FK om knappt tre månader och har redan hunnit fasa för den dagen i några veckor. Men visst är det lika bra att låta bli att ta ut eländet i förskott! Det är som det är och blir vad det blir, så är det bara.

Ha en finfin söndag, hördu!

Ölandsvindar sa...

Ja fåglar tar man inte där man sätter dom! Men det är väl det som är sporten med att försöka fånga dem på bild.Klokt att inte ta ut bekymmer i förväg eftersom de kanske aldrig uppstår. Trevlig födelsedag på dig också!
Kerstin

Anonym sa...

Nina: Det är som det är och blir som det blir är en fin filosofi...har försökt tänka lite så...på något vis ska det ju gå ändå...det mesta brukar ju lösa sig på ett eller annat sätt!
En fin såndag har jag haft...tack!
Hoppas du också haft det!

Kerstin: Apsolut...hur kul skulle det vara om det satte upp sig fåglar på rad och det bara var att knäppa...då skulle man nog tröttna ganska så fort...tack för grattis!

Steffe

Nina/Stjärnkraft sa...

Aj, som katten! Jag glömde ju alldeles bort att gratulera dig på födelsedagen i förskott. Juste present du kommer att få! ;o)

Anonym sa...

Nina: Dä ä lugnt...tackar! :-)

Steffe