onsdag 11 augusti 2010

Vedasjön - 10 augusti 2010


Detta ska vara en ung flugsnappare och är artad av två experter...som vanligt hade jag lika gärnat kunnat gissat på en mongolisk ljungpipare eller nått sånt...ungefär samma för mig...men allvarligt...trädpiplärka var jag inne på men tij...flugsnappare var väl det sista jag hade gissat på.
Som sagt var det är inte lätt.


När jag kom dit så var det full rulle på fåglarna och de var inte så skygga heller...egentligen stannade jag för gröngölingens skull som jag såg landade i ett träd men den försvann fortare än en avlöning när jag skulle installera mig.
Så det blev väntan och väntan på om den skulle dyka upp igen men icke...ska ta en tur dit igen och gömma mig lite bättre för att se om den ev kan dyka upp...gröngöling skulle jag vilja ha!
Har sett den flera ggr när jag kommit åkandes just här vid Vedasjön.

Fast idag blir det inget...idag har vi annat för oss...äta bakelser på eftermidda´n...typ! ;-)






5 kommentarer:

Henrik Hellemar sa...

Tjabba...


Grå flugsnappare... Trevliga saker... :)
Svärmor o svärfar har både den grå och den svartvita snapparen häckandes i var sin holk ute vid deras sommarstuga... Jag måste ge dem en eloge, för de har igång en skitstor fågelmatning året runt där ute vid stugan, så de har olika spettar, stenknäck osv där året runt - skitcoolt ! Och en kattuggla brukar sitta på taknocken - men aldrig när jag är där - mindre coolt...


Henke :)

Anonym sa...

Du har det bra förspänt...allt serverat, bara å knäppa!

Steffe

Henrik Hellemar sa...

Tjabba...


Japp, det är kalas - rena lyxen...
Men jag kör snart igång min egna matning också - jag började i månadsskiftet augusti/september i fjol och det var perfekt... :)

jonny sa...

hallo fina bilder på en anonym fågel grå flugsnappare grattis steffe

Anonym sa...

Anonym alltså...inte så där jättevanlig då?
Tack Jonny!
Fan, vi måste dra ut ngn dag!

Steffe