söndag 8 augusti 2010

Det gamla fiskeläget - Hummelvik

1.

Har idag använt dubbelexponering som fototeknik men med en ny ingrediens som jag ej prövat tidigare.
Det nya är att jag använt olika bländare för att se vad som händer...den jag blivit inspirerad av är Janne Arleklint som ofta använder sig av den tekniken för att få bilder med mjukare och softare karaktär.
Jag vet inte riktigt exakt hur man gör med fokuseringen ännu om man drar fokus fullt ut på "suddläget" eller om man bara "drar till lite" så man får en aningens oskärpa på andra bilden.
Det som jag gjort idag är att jag "dragit till" en aning bara.
Jag ska fortsätta att testa lite mera på olika sätt.
Lite info är att jag på första bilden använder bländare ca 11 och skarp fokusering sedan andra bilden bländare 2,8 och sen oskärpa på det...svårigheten ligger att veta hur mycket oskärpa man ska ha för att det ska se naturligt softat ut.
Idag blev det dessa bilder.
Jag är mest nöjd med ettan ovan som jag bara älskar...den blev helt perfekt...precis exakt som jag ville ha den!
.
2.

Den här blev inte så bra som jag ville men men...den fick komma med i alla fall.
.
3.

Samma med denna.
.
4.

Här börjar det likna något igen...nu gäller det bara att komma ihåg inställningarna, hur man gör så det blir bra varje gång.
.
5.

Här tycker jag det blev lite för dålig softeffekt.
Kollat igen nu några gånger...fasen, inte så tokig ändå...kanske?
.
6.

Samma med denna...vid första anblicken tyckte jag att det var lite svagt men...inte så tokig denna heller
.
7.

Rätt hyfsad...kommer som nummer tre i rankingen.
.
8.

Här är tvåan...det blev lite för mycket softat här men tycker ändå om den...svårigheten med detta att dubbelexponera är ju att det inte ska synas utan se softat ut på ett bra sätt och att det ser naturligt ut...vilket inte är så lätt som man kan tro.

7 kommentarer:

Henrik Hellemar sa...

Tjabba...


Dubbelexponeringar är kul - som jag ser det så finns det tre olika sätt att göra dem på och det är dels så som du gjort här - att bara "pilla lite" så att allt blir lite softare eller så tycker jag att man kan vroida på ordentligt och få en lysande halo-effekt och den tekniken tycker jag funkar bäst på t.ex färgstarka blommor och sen som tredje alternativ, den vägen som jag oftast använder själv, är att jag först skjuter på ett mål, t.ex en blomma, och sen tar jag nästa exponering mot himlen eller en trädstam eller nåt annat trevligt som kan tänkas ge en härlig struktur eller få det att se ut som om liljan svävar i skyn...

Den effekt som du använt dig av här använder jag sällan själv av den enkla anledningen att jag allt mer sällan tar med stativet och ska man skjuta som du gjort så måste man ha stativ (eller jag måste i alla fall)... :)

Hur som helst - jädrigt bra bilder och jag kan nog hålla me ddig i din rankning, men sammantaget är alla bilder bra och de ger mig en härlig sommarkänsla ! :)


Henke :)

Gunnar Eriksson sa...

Ja, det är kul med dubbelexponering. Tyvärr har Canon inte fattat vitsen ännu, så jag måste slå ihop bilderna i ett bildbehandlingsprogram.

Ett sätt är som du beskriver. Största bländare och vrid motivet ur fokus. Hur mycket beror på hur stor effekt du vill ha. Bäst blir det om det är lite skillnad mellan ljust och mörkt i motivet, då dubbelexponeringen får högdagrarna att "blöda" och den softa effekten blir större. När du försökte såg det ganska mulet ut. Testa en lite mer solig dag och se vad det blir då.

/Gunnar

Anonym sa...

Henke o Gunnar:
TACKAR så hemskt mycket för tipsen!
Det där mot himlen andra exp har jag inte ens tänkt...det måste jag ju pröva!
Stativ använder jag också väldigt sällan men denna gången så tänkte jag att jag ska pröva det här med dubbel och då fick det hänga med.
Förresten Gunnar vad är Canon för nått? (NÄ jag skämtar!) ;-)

Steffe

Jukka Lausmaa sa...

Hej Steffe!
Jag tycker du har lyckats bra, i och med att det inte syns så tydligt att det är dubbelexponeringar. En skarp vid lite bländare och en oskarp vid stor bländare är det jag själv oftast använder, ekller så kör jag den metoden som Henke beskriver med ett helt annat utsnitt för den andra exponeringen. Viktigt är dock också att du kan atyra effekten med exponeringen av skarp resp oskarp bild. Underexponera den oskarpa så får du lite effekt, överexponera för stor effekt. Eller varför nöja sig med dubbelexponering, din kamera kan ju ta upp till 10 exponeringar för en bild. Alltså finns mycket att variera, med många möjligheter att styra resultatet, det är det som är så kul med dubbelexponeringar.
Så fortsätt experimentera!
/Jukka

Ölandsvindar sa...

Hallå!
Justa bilder! Skulle behöva gå en fotokurs men har tio mil till närmaste så det är uteslutet. Hummelvik däremot känner jag igen. Var där och fikade någon gång hos Åke o Eva Pettersson tror jag att de hette. Han är nog borta sedan länge.
Kerstin

Anonym sa...

Ja, Eva känner jag till och hennes man till namnet...om det nu är samma Eva men det måste det vara...hon jobbade tidigare på FK och vi gick teckenspråkskurs -80 tillsammans...vi brukar ses på stan då och då och pratas vid...men nu är det ett tag sen jag såg henne...sist vi sågs nämnde hon något om att hennes värden inte var så bra så kanske hon är sjuk...ingen aning.
Hennes mamma och pappa Stina och Pelle-Hambo och jag var arbetskamrater i många år på Wedholms...Pelle vet jag inte om han lever inte Stina heller...det var ett tag sen jag såg henne också...hon fick ju en smäll för några år sen men lyckades komma tillbaka och jag såg henne då och då med rullator och trehjulig cykel.

Steffe

Nina/Stjärnkraft sa...

Och jag, den glada amatören utan såväl Canon som Nikon, hajar inte en smack, men är lika glad för det :o)