torsdag 7 januari 2010

Fåglar jag sett på uteplatsen...

...så kallad "Tomtskådning"...fast en riktigare benämning skulle väl kanske vara "fönsterskådning" iom att det är från vardagsrummets balkongdörrsfönster iaktagelserna härrör från.
Men hur som helst, denna lista är med undandtag från några arter (Fasan och Gräsand var nog ett par år sen) från förra året och i år.

Den sista tiden med kylan som "bärare" har varit helt makalöst när det gäller fåglar som hittat hit, vilket är jättekul förstås!
Är lite nyfiken på om fåglarna vid min matning ute vid "Tavernan" har ökat sina aktiviteter och om arterna blivit fler...ett tag sen jag var där...faktum är att jag ledsnat lite på den eftersom det inte hänt så mycket där.

Bergfink
Björktrast
Blåmes
Bofink
Domherre
Duva
Fasan
Gransångare
Gråsiska
Gräsand
Grönfink
Grönsiska
Hackspett
Järnsparv
Kaja
Koltrast
Nötskrika
Nötväcka
Pilfink
Rödhake
Rödvingetrast
Sidensvans
Skata
Steglits
Stenknäck
Talgoxe
Tita
Turkduva

3 kommentarer:

Glännman sa...

Det var många fina fåglar du sett :D

mv h// Johannes

Henrik Hellemar sa...

Tjabba...


At ha tomtlistor är kul - jag har ingen sån själv dock men jag håller koll på vad jag har får fåglar vid min matning i en av parkerna här i stan och där, som "tomtkryss", har jag havsörn som bäst - dock förbiflygande, men ändock...

Bergfinkar är fina - innan den värsta vintern kom nu så var parken stundom full av bergfinkar men de åt inte från mina fröautomater utan från några nötter som föll från träden... De var svåra att räkna men de kom i hundratal ibland och ibland var det även en hel del bofinkar med i gängen...

Hur som helst - en trevlig tomtlista du fått ihop och jag gissar att du inte är färdigkryssad än heller, så jag ska besöka den snart igen och leta efter uppdateringar... :)


Henke :)

Anonym sa...

Undrar om det inte är solrosfrö som gäller...jag brukar slänga ut lite på backen också och det var där jag såg finken...trodde först att det var en bofink men stämde inte med boka så jag rådfrågade expertis och fick det bekräftat att det var en bergis...

Steffe