onsdag 29 juli 2009

Ett inlägg från mig på Naturfotoforum

Jag är ju ingen auktoritet inom det här med naturfotografin...långt därifrån men åsikter har jag ju givetvis men de är så ointressanta att ingen vill läsa om dem...skriver man något här på bloggen är det så ointressant att nästan ingen kommenterar...så det blir mest bilder här och ett och annat kåseri och jag är såååå jättenöjd med det...ja, kanske någon kommenterar men inte mer.
Jag är såååå nöjd med att vara en icke professionell naturfotograf på den lägre skalan i den fotografiska hierarkin...jag bryr mig inte så mycket om det här med listor, vad som är bra och vad som är dåligt går ju inte att klassificera bara så där rakt upp och ner i det subjektiva tyckandet.
Jag tackar gud för att jag inte har foto som yrke...då skulle jag snabbt ledsna...vilka krav att leva upp till...föreläsningar, kurser, en glapp käft är en stor fördel, marknadsföring, göra reklam för sig själv i olika sammanhang, märkas utåt för att hela tiden skapa "fototrådar" som helst i förlängningen ska dra in pengar för att kunna hålla sitt företag på fötter, kunna ta kritik när hakan sticker ut, att ha en välsmord hud så vattnet rinner av ordentligt som på en gås när det stormar i fotodebatten o.s.v. o.s.v.
Visst, man kan vara fotograf på en tidning och kanske ha ett lugnare liv men hur kul är det att styras av andra...även då blir ju hobbyn lidande på bekostnad av yrkets krav...nä, tacka vet jag att vara en enkel, glad, ibland lite mindre glad, chosefri amatör som drar ut på sina fotouppdrag i den egna lyckans kreativa lust...regnar det så...fan, jag skiter i det här idag...sitter på kammar´n och surar i stället...helt underbart!
Klart som fan att Terje som ju är en auktoritet sticker ut hakan...han gör det ju av olika anledningar...som att synas i debatten, att märkas, att vara kontroversiell...inget fel i det...han marknadsför ju sig själv helt enkelt...OCH han lyckas ju också skapa debatt och röra om lite här och där...eller hur...sen vad som är rätt eller fel, bra och dåligt tillhör ju också det subjektiva tyckandet.
Jag säger som ngn sa; varför ta det så allvarligt...en lista som ett kul inslag, en lista utan inbördes ordning för att uppmärksamma fotografer, att få lite tips om andra fotografers bilder som kan inspirera en del.
Fast på tal om att inspirera...ett litet sidospår...jag är en avbildare...fortfarande och jag vill vara en avbildare än så länge...bryr mig inte så mycket om att inspireras av andra...därför att jag vill kunna skapa MINA bilder och veta (lära mig mer om) vad jag sysslar med...men har också märkt att ju mer jag fotograferar ju mer märker jag att jag vill att bilderna ska ha "något mer" än att motiven bara låter sig avbildas rakt upp och ner men det får komma med tiden...oavsett avbildning eller inte så är det fortfarande MINA bilder...det kan ingen ta ifrån mig.

Tack för att lilla anspråkslösa jag fick göra ett litet inlägg i debatten!
Jag bugar!

Steffe

2 kommentarer:

Terje sa...

Och dina synpunkter är viktiga i debatten Steff! :)

Jörgen Schön sa...

Bra skrivet! håller med dig i mycket av det du skriver. Att livnära sig i denna branch ser jag som en personlig utopi - inget jag strävar efter, inbillar mig att det ekonomiska oket som man då måste bära bryter udden av fotoglädjen....även om det insmyger sig ett litet stänk av avund då och då :-)

Mvh, Jörgen