måndag 5 januari 2009

Gissa vad jag längtar efter...?!

Ännu en dag med underbart vinterväder, 15 grader kallt och vindstilla och ånyo ett besök vid mitt matarställe.
Domherrarna flög ikring överallt utom vid maten!!
Kanske ska gömma maten mer i buskarna efter tips från Sonja att fåglarna blir mer orädda om de är mer i skydd.
Maten hänger ju nu ganska fritt i trädet som har visats på en bild tidigare men det finns ju gott om buskar runt omkring men kanske det är lite för långt till att ta skydd?
Nåväl, det får visa sig...idag flyttade jag på apparaten till höger om trädet istället för som förut då den hamnade i skuggan.
Det blev bättre.


Vad skönt det är att sola!

Härlig färg hanen har, så vacker!

Här gör vi en störtdykning!

Fotograferar alldeles för lite macro!
Här ett försök med en bild på en liten kvist med frusen knopp att ändra vitbalansen så det blir en blåtonad färg i bilden...jag tycker det blev snyggt!
Vad tycker ni?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag trodde du hade lagt ned bloggen här då ditt uppdrag var slutfört men tänkte att va fan jag måste titta in ändå. Och det var ju tur för du har ju fortsatt :)

Ska bli mycket kul att följa din fågelmatning, så jag hoppas du berättar här i din blogg vad du ser när du är där. Domherrarna är jag riktigt avis på.

Men du måste döpa din restaurang också i sann blogganda :D

mvh // Johannes

Anonym sa...

Näe, inte skulle jag väl lägga ner, så här skrev jag:
Och nu tar jag "semester" ett tag här...vi hörs och ses...jag hoppas att ni vill följa med mig i fortsättningen även om frekvensen av inlägg kommer att bli färre.
Slut citat.
Jodå, jag kommer att ha denna blogg som min "dagbok" i fortsättningen också, bara det att det inte blir inlägg varje dag som sagt, gu´skelov...det kommer att bli både naturliga och onaturliga bilder med kåserande/passande texter till som det står i "programförklaringen"...lite mer friare alltså!
Johannes...vet du...jag har funderat på ett namn men inte kommit på något än...har funderat må du tro...skriver ett inlägg typ "förslagslåda".

Anonym sa...

Fantastiskt fina bilder du visar, härlig färg på fåglarna absolut. Macro är fint, tyvärr gick mitt macro sönder för ett år sedan och jag har inte investerat i ett nytt eftersom det kändes som jag inte använde det tillräckligt. Men det är roligt med macro tycker jag, så jag hoppas att du bjuder på flera macrobilder på din blogg.
Morgan

Anonym sa...

Tack!!
Ja...det är kul att variera sig lite!

Anonym sa...

Härligt ljus på domherrarna. Störtdykningen är kul.

När du fotar vid matningen, har du något skydd för dig själv så dom inte ser dig?
Buskar för nära ger ju den nackdelen att det alltid är grenar i vägen ;)

Anonym sa...

Jag har bara varit där och sett till det än så länge, kollat att allt varit okej, att ingen sabbat det o.s.v...vet inte om det behövs skydd eftersom fåglarna med tiden vänjer sig vid att man kommer dit och fyller på mat o.s.v....så har det blivit här hemma och jag tror också Johannes nämde det i något inlägg.
Får se hur jag gör...nu är det likosm en inkörningsperiod för att se hur det fungerar, hur det utvecklar sig, och om det kommer fåglar överhuvudtaget...sist var det bara en talgoxe där...domherrarna var på annat ställe bredvid fågelmatningen och jag gick emot/smög på dem faktiskt och de satt kvar tills man kommer inom för nära gränsen då flyger de.
Så ett lite längre tele sitter inte i vägen...nu har jag konvertern på nästan för jämnan på 70-200:at.
Annars är det ganska så fritt där men mycket skit i bakgrunden...svårt att blurra bort den men kanske går bättre med telet sen..vi får se.