måndag 7 februari 2011

Ett litet minitest av nya konvertern!



Två helt obehandlade bilder direkt ur kameran.
Bländare 8 vilket är lägsta. Full öppning alltså.


Här ser ni hur mycket jag croppat bilden samt sedvanlig bildbehandling som kontrast, upplättning av fågelns huvud så teckningen i det svarta framträder bättre samt upplättning av ögonen...brösten nertonad en aning på bägge...mättnad och värme ca 10 i Nikon NX 2 samt sista momentet uppskärpning.
Inte illa pinkat av tvåan tycker jag MEN autofokus fungerar inte bra...eller rättare, funkade inte alls något vidare men det visste jag ju för det står i "boka"... bländaren blir ju 8...fast det gick ändå att autofokusera till en viss del om man ställer in skärpan för hand först men att det jagar lite...undrar om det inte blir bättre om ljuset är bättre...för nu i eftermiddag var det mulet och lite halvtaskigt ljus här utanför.
Ska bli intressant att testa den i solljus.
Däremot funkade den sk*tbra till 70-200:an och där blir ju då brännvidden 400 och en perfekt "walkaround-optik"...om man inte vill släpa på den stora tunga pjäsen utan bara vill ut och ta en promenix och småfota lite så där.
Eller bara drar en liten fotosväng med bilen utan att vilja släpa med sig "tunga artelleriet"...typ.

2 kommentarer:

mimmi sa...

Den verkar ju funka kanon bra .. och inte tappa så mycket ljus som jag har läst att de kan göra .. ja detta med auto fokusen är ett litet problem när man har en konverter .. så än så länge har jag inte köpt en sån just för det :)
Men sen
WOOOOOOOOOOOOW
vilka bilder på örnen i ditt förre inlägg .. jösses säger jag bara .. jag bara satt och njöt :)
ha en fin kväll

Ölandsvindar sa...

Häftiga örnbilder!! I går flög en örn precis över huvudet på mig uppe vid norra udden...och kameran låg i bilen. Jag sparar och sparar till en konverter.
Kerstin