lördag 19 februari 2011

Blåmes och Koltrast idag!

 500-2
Idag har vi handlat 20 kg solrosfrö och jordnötter i nät en masse, så nu får de klara sig på det tills vi slutar att mata för denna vinter.
Blir väl i alla fall mars månad ut...och en liten bit in i april kanske.
Hacke har varit här idag igen...gillar våra "smörbollar" vi gjorde i vintras...helförtjust i dem.
Hänger upp och ner i bollarna och käkar...inga problem med akrobatiken där inte!
Annars var det kallt i morse...huga, huga...25 minusgrader...inte så vanligt här så det blev bara att dra en sväng och veckohandla idag men en liten stund stod jag utanför och fota lite på förmiddan så det blev en blåmes och en koltrast...jodå..vi köpte äpplen också till koltrasten...har upptäckt att äpplet är borta på morgnarna och vem är det som käkar upp det om inte Hasse Hare!
Såg honom sitta här utanför en morgon i mörkret. Kul!

Ha en trevlig lördagkväll!

Ses!

9 kommentarer:

Lasse sa...

Fint att du tänker på våra fågelvänner!
Ha en fin helg,
Lasse

Bea sa...

Fågelmaten behövs säkert ett bra tag till här hos mig och vi köpte faktiskt det dubbla, 40 kg och hoppas att våren är här då det är slut!

Men haren är jag inte särskilt glad över som äter friskt av mina planteringar nu, när snödjupet är omöjligt för dom att finna föda i skogen och tyvärr, verkar hararna bli allt tamare och kommer närmare bebyggelsen.

Fina bilder!
Ha en trevlig kväll! /Bea

Hilda R.B sa...

Nydelige bilder av fuglene hadde du også.

Gunilla sa...

Proffsiga bilder med utmärkt skärpa, får jag fråga vilket objektiv du använt?

Mian sa...

Blåmesen - en favorit!
Helt otroligt så blå de är på hjässan.

Ingemar Pettersson sa...

Alltid kul att mata sina vänner, det ger ju så otroligt mycket tillbaka. Lite av en vinn/vinn situation.
Fin, fina bilder som vanligt.
Ha det!
/Ingemar

Rolfs Naturfotoblogg sa...

Jag måste också fylla på fågelmats förrådet, det börjar att sina.
Härliga bilder med ett fint ljus i dom.

Ha en bra dag

Anonym sa...

Gunilla: Jag har svarat dig i ett PM på NFF...

Steffe

i stora drag sa...

Åh, vilken skärpa i dina fågelbilder! Finfint!
/Pia