måndag 20 december 2010

En riktigt God Jul och Gott Nytt År...


...passar jag redan nu på att önska er alla mina bloggläsare!
För mig kommer det inte att bli så stora förändringar nästa år...jag fortsätter att fotografera som vanligt och mina motiv kommer i huvudsak att vara fåglar...precis som vanligt alltså som sagt.
Skillnaden är väl att mina egna krav på lite svårare arter har ökat iom att de vanligaste under de senaste fem åren har kommit på sensorn och man vill utvecklas till att få de lite mer ovanligare arterna att fastna på bild!
Men jag vet också hur svårt det är att hitta fåglar och framförallt få dem att komma framför sensorn och posera precis som man vill...det låter sig inte göras hur som helst.
Men även vanliga fåglar kan man fotografera i andra poser och nya vinklar o.s.v. för att få bra bilder.
Så i detta ligger utmaningen för mig.
Om jag har ngn eller några arter som ligger på önskelistan är det nog en Praktejder i första hand...sen kommer lappisen...visserligen fick jag bilder på den i våras men jag vill komma lite närmare och det var helkasst ljus då också...klockan hade blivit över tio på kvällen innan den visade sig och det var skumt.
Annars hoppas jag att hälsan står mig bi...det är ju lite si och så med den saken men det ska jag inte tråka ut er med och berätta något om.
Vad har jag mer på hjärtat denna måndag...det snöar för fullt...fortfarande, och har så gjort hela natten vad jag kan förstå om jag tittar ut genom köksfönstret.
Just nu faller det stora "julaftonsflingor" och det ser inte ut som om det ska sluta snöa inom de närmaste timmarna i alla fall.
Lustigt med mitt bloggväder här till höger...just nu visar den halvklart med en halv sol men det finns inte en tillstymmelse till sol om jag tittar ut...snö, snö, snö, grått, grått, grått så långt ögat kan nå!
Ja, kära bloggläsare...det var väl vad jag hade på hjärtat denna måndag och jag hoppas ni får en fin dag!
Just nu sitter jag med fika här vid datorn och har just sett Nötskrika varit på besök...igen...men det blev ett kort besök...rackarns!
Jag hann inte ens tänka kamera så var den borta! Grrrr...!

10 kommentarer:

Lasse sa...

Nu hittade jag hit. Fina bilder inte minst av Skäggmesen på julkortet! God Jul!

Stefan Pettersson sa...

Hej!

Tack! Va kul att du hittat hit...jag var inne och kolla lite snabbt på din sida och...jätteintressant o trevligt...kommer att kolla mer vid tillfälle...jag länkar dig!

Steffe

Ölandsvindar sa...

Vad skönt att det kommer att vara som vanligt även efter jul! Visst är det kul med ovanliga arter men vanliga fåglar är också mysiga. Jag tycker att man saknar dem i alla naturprogram på TV. Så fortsätt du som du har gjort hittills. En riktigt god jul till dig och din familj. Vi åker några dagar till Trosa om inte snöovädret blir alltför ihållande.
Kerstin

Anonym sa...

Kerstin! Visst är det skönt att det rullar på som vanligt och att man trivs med det så att säga...att inte behöva jaga efter mer och mer och mer...att vara nöjd med vad livet ger ändå!
Mmmmm...önskar dig och gubben din en riktigt God Jul och Ett Gott Nytt År!
Hoppas du fortsätter att blogga som du gjort och jag kommer att var din blogg trogen!

Steffe

NatureFootstep sa...

den där skäggmesen står på MIN önskelista. Fast jag har rätt många på min lista. :)

Fast....i början på Februari får jag nog vad jag tål vad gäller fåglar. Ska till Costa Rica om inte planet snöar in.

God Jul!

Gunnar Eriksson sa...

Jag vill också passa på att önska dig en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År. Själv börjar jag bli trött på snön. Fast det beror mest på att det börjar bli svårt att komma ut i naturen. Det är inte rastplatser eller parkeringsplatser som högsta prioritet i snösvängen. På de fina skogsvägarna ligger också snön djup.

/Gunnar

mimmi sa...

DEt var en så himla fin bild på Skäggmesen .. jag var lite fundersam först för den var så vit på magen :)
En riktig vacker och underbar bild :)

Anonym sa...

Monica: Wow...ingen dålig resa du...ha det så bra och God Jul o Gott Nytt tebax!

Gunnar: Var ute en sväng i dag och snön ligger djup i skogarna...inga långpromenader där inte! :-)
God Jul o Gott Nytt!

Mimmi: Tack o God Jul o Gott Nytt till dig!

Steffe

Anonym sa...

God jul och gott nytt år! -Ha det bra!
Morgan

Henrik sa...

God Jul Steffe!