fredag 10 december 2010

Kungsfiskare


Brandholmen - 10 december 2010 - 500+1,7
Vilket underbart väder det har varit idag...meningen var att jag skulle åka till "mina marker" för att kolla på gröngöling men ändrade mig imorse för jag blev såååå sugen på och kolla om fiskaren var hemma.
Vädret skulle bil hyfsat.
Sagt och gjort, drog iväg så jag var där strax före nio och ingen mer där.
Kalas!
Kommer fram och vem sitter väl där på ett vasstrå om inte kungsfiskaren...upp med grejorna och tamefasen sitter den inte kvar!
Får två bilder och så drar den iväg.
Efter en liten stund kommer den igen...ahaaaa...härligt den verkar vara på bra humör idag för att visa sig!
Kalas!
Efter ytterligare en lite stund kommer en fotograf till, Janne och installerar sig för att sedan ännu en fotograf, Leffe sällar sig till skaran av kungsfiskarintressenter.
Sedan dröjer det nog mer än en timme innan den visar sig igen.
Men sen kommer den lite då och då och vid ett tillfälle sitter den på ett vasstrå kanske en kvart, tjugo minuter och gonar sig eller rättare kollar ner i vattnet efter fisk naturligtvis.
Så den har verkligen varit på bra humör idag...kalas! :-)
Framåt dagen kommer ännu en fotograf, Pekka...och då är vi fyra som sitter där men det går bra...inga problem...vi har gott om plats.
Skäggmesarna var framme också men jag fick inte ordning på min exponering...fipplade med minus och plus-kompensationen...ser ju inget under hucklet så jag drog åt fel håll... så det sket sig precis med de bilderna men men...jag har ju fått skäggmes så jag klarar mig ändå(Tullgarnsnäs) men det är alltid roligt att få nya bilder!
Det är ju så...man får liksom aldrig nog!
Man vill ha den där "bilden" som har något speciellt över sig!
Den bilden ni ser ovan är sista bilden för dagen!!!
Jag hade tänkt mig en fisk i näbben eller ngn flygbild där den ryttlar men den ovan skäms inte för sig tycker jag...f*n så svårt det är att få till det...den är ju så snabb så man hinner ju inte med i svängarna.
Och vilket ljus det var idag!
Kalas! :-)
Fast jag tror den tog en fisk vid något tillfälle men den försvinner in i vassen då för att käka och är svår att få på bild då.
Tiden gick och det blev middag...och kallare och kallare...kändes det som...guuuud vad jag frös...mina händer var alldeles förlamade...kunde knappt plocka ihop grejorna än mindre dra i tamparna till spännena för att spänna fast mitt huckle i ryggan.
Nu har det blivit några bilder på "juvelen" så nästa gång får det bli gröngöling.
Åkte förbi ett ställe häromdagen där de hade stor fest vid en myrstack.
Ett stort hål i backen in i myrstacken vittnade om deras framfart.
Precis när jag kom så flög det upp en fyra - fem stycken grönisar och jag tänkte att jag skulle stå/gömma mig en liten bit därifrån och se om de kommer fram.
Fler bilder på fiskaren lär komma! :-)
Trevlig helg på er!
Ses!

11 kommentarer:

jonny sa...

härligt steffe vädret var ju perfekt du menar skäggmes du har skrivit stjärtmes gulliga båda två grattis jonny

Anonym sa...

Skägg ska det va!
Tack!

Steffe

Urban Rundström sa...

Grattis till kanonbilden på ¨the king¨
/Urban

Urban Rundström sa...

Glömde nämna att det ser ut som en ung hona.
/Urban

Anonym sa...

Urban:
Tack...ja, de säger det att de som är röda under näbben ska vara honor...

Steffe

Fredrik Widman sa...

Härlig bild på fiskaren! En art jag gärna skulle fota... Tyvärr har vi den inte här uppe.
/Fredrik

Anonym sa...

Fredrik:
Tack!

Steffe

mimmi sa...

Jag måste få säga
VILKEN HÄRLIG UNDERBAR BILD

ja jag vet jag sa det lite för högt ..men kors i taket ..vilken bild :)
Jag har aldrig fått sett den i verkligheten och jag tror inte jag har sett en så bra bild på den..som den du visar upp här :)

Anonym sa...

Mimmi:
Tack...mmm, det är en riktig juvel och underbar att se i verkligheten...särskilt när solen lyser det blir en så härlig lyster i färgerna!

Steffe

Ölandsvindar sa...

Ojojojoj vilken bild! Den var värd alla möjliga förfrysningar.
Trevlig helg!
Kerstin

Gunnar Eriksson sa...

En vacker bild på kungsfiskaren. Jodå, man kunde konstatera att solen lyste så fint i går (fredag) när man var på arbetet. Lagom till helgen så kom regnet här nere i sydost. De har dock lovat bättre väder i morgon och jag får hoppas på det.

/Gunnar