måndag 13 december 2010

Kungsfiskare...igen!


Vilken underbar fågel det är...och när ljuset är fint som i detta morgonljus som på bilderna så blir den ännu finare i sina färger...vilken lyster...man tror inte att det är sant att vi har denna juvel i Sverige...ser ju mer ut som om den kommer från ett tropiskt land.
Tänk vad den var på bra humör denna dag...ett flertal ggr visade den sig och vid ett tillfälle satt den länge och väl och putsade sig, spanade ner i vattnet och gonade sig i solen...säkerligen en kvart, tjugo minuter...att då få se den så länge i lugn och ro utan att stressa upp sig och vara rädd att den ska sticka och man kan studera den i lugn och ro och verkligen se på den och titta på fjäderskruden i all sin prakt genom kamerans sökare!
En upplevelse av stor dignitet!






Brandholmen - 10 december 2010 - 500+1,7

11 kommentarer:

Micke Sundberg sa...

Skön bilder! Bra fångat!

Micke Sundberg sa...

Skön bilder! Bra fångat!

jonny sa...

fina bilder på kungen har du flyttat ut till brandholmen härligt stefan jonny

Anonym sa...

Jonny: 10 dec

Ölandsvindar sa...

Jag blir så avundsjuk! Någon kungsfiskare dyker det nog inte upp här. Just nu önskar jag att det skulle komma en flock stjärtmesar och landa i björken eller något annat spännande.
Kerstin

mimmi sa...

Jag kan inte annat en bara sitta och njuta av dessa bilder .. en så vacker fågel och så otroligt bra fotat av dig .. toppen bilder

Anonym sa...

Åh jag tackar ödmjukast för era fina kommentarer!
Glad jag blir!

Steffe

Henrik Hellemar sa...

Tjabba...


Vad kostar en tam kungsfiskare egentligen? Jag känner att jag också skulle behöva köpa mig en sån för att få lite mera fart i fotograferandet igen... ;)

Skämt å sido - sicka jäkla sköna bilder - du har verkligen ett par ruggigt bra rutor här på en av landets i särklass läckraste art...
Funtar allvarligt på att ta mig upp till dig, så får du visa mig både kungsfiskarens bur och även vart du har dina tama strömstarar... ;)
Eventuellt ska jag upp till lillebrorsan i Västerås över nyår - lite beroende på hur länge vi kommer att stanna så kan det hända att jag tar mig en utflykt när jag ändå är i krokarna... :)


Henke :)

Anonym sa...

Enormt mycket svett o möda!! Kom du! :-)
Välkommen!
Steffe

Fredrik Widman sa...

Vilka härliga bilder och vilket ljus!
/Fredrik

Urban Rundström sa...

Härliga bilder på den lilla gynnaren. Ska se om jag hinner försöka lite mer på örnarna om vädret blir bra./Urban