söndag 26 maj 2013

En dag vid Skärfläckornas paradis...

Större bild - Klicka på bilden!


...dagen började med uppstigning redan kl 4 för att ta sig de 6 - 7 milen från Södra Bruket till fläckornas vik...jag packar ihop alla kameragrejor och fixar fikaväskan med dagens gottigotti.
Katterna får mat...frugan sover i godan ro...allt andas frid och fröjd i stugan.
Sinnet är trots debaclet med stugan och den dubbla avgiften vid gott mod och det goda humöret återvänder mer och mer ju mer jag närmar mig målet...skärfläckornas vik...men dimman divergerar hela tiden med att komma och gå...hmmmm...ser inte bra ut med det men men det kan ju bli bra "dimmiga" bilder också med fina effekter men helst vill jag ju ha klara rena bilder med fin kontrast i.
Nåväl...jag är framme vid målet strax efter 5 och räknar på en höft till ca 25 - 30 fläckor över hela viken så det ser lovande ut!
Gravänder vet jag inte hur många det kan vara...säkert över hundra stycken...på andra sidan viken ligger de och gonar sig på stranden...ett par simmar ute i viken.
Fram med gömslet...letar efter en fin plats att sätta mig på...dimman är påtaglig men hoppet lever om lättnad framåt dagen som det är sagt av vädersiarna.
Klockan är snart 6 och jag är installerad och nu är det bara att vänta och vänta med förhoppning att de närmar sig mig just där jag sitter!
Och se på fan så lättar det inte också lite med en liten ljusglimt som tittar fram mellan dimmolnen...men det varade bara en liten stund så dimman kom åter och så där håller det på hela förmiddagen.
Vid ett par tillfällen duggregnar det...
Fläckorna är sega och håller sig på lite avstånd...kan tänkas att de är lite försiktiga, avvaktande över det främmande föremålet, gömslet... som tornar upp sig vid kanten av viken.
Andra vadarfåglar flyger ikring lite här och var...rödbena, kärrsnäppa, strandpipare och några till som jag inte har en susning om.
Jag har uppsikt över i stort sett hela viken och fåglarnas aktiviteter ökar vartefter morgonen och förmiddagen fortskrider.
Fläckorna har ett lustigt sett att äta på...de går med nedböjt huvud och slänger med näbben i sidled fram och tillbaka i vattnet...och det gör de i stort sett hela dagen jag är där...med korta putsarpauser.
 Eftermiddagen närmar sig och fläckorna har kommit närmare och närmare...nu börjar det bli bilder att känna sig lite mera nöjd med...spänningen stiger när de är så nära att man kan urskilja fjädrarna i fjäderdräkten på dem.
Så vackra fåglar det är!
Och nu kan jag räkna till över 40 fläckor...säkert bortåt 50 om jag tittat i kikaren...
Jag sitter i mina egna funderingar och fikar emellanåt...och det är avkopplande och rofyllt att bara sitta och titta på livet utanför gömslet...klockan blir mer och mer eftermiddag och kvällen närmar sig...efter en fin dag där solen brutit igenom vid tre-tiden så har dagen ändå blivit mycket lyckad vilket jag inte trodde när jag åkte  iväg vid 4 - 5-tiden i morse i dimmans töcken.
Och vid 6-tiden känner jag mig så pass nöjd att jag finner det för gott att dra hem till stugan igen.
Efter att ha suttit en hel dag i gömslestolen med begränsade rörelsemöjligheter och med böjda ben så är det knappt jag orkar resa på mig...benen har "beckat" igen och de bär mig inte men efter lite gymnastiska övningar upp och ner så kommer krafterna åter...och jag packar ihop och drar hem...nöjd som sagt...!
En mycket bra dag!








5 kommentarer:

Fjällripan sa...

Trist med stugan....och dåligt av dem, som inte kunde betala tillbaka...

Men toppenfina bilder på den vackra Skärfläckan! Den ser så graciös ut!

Mina Gouldsamadiner sa...

En mycket trevlig berättelse som känns ända in i märgen hur fint det var därute och hur du mös.Skärfläckorna är verkligen vackra,ingen fågel jag sett.Dina bilder blev ju verkligen härliga också.
Mvh Kicki

Klas sa...

Väldigt fint reportage om din dag, kan nästan känna mig själv närvarande i det portabla gömslet. Det där med stelheten efter ett pass i stolen tycker jag oxå jag svagt igenkänner... Även om jag inte på långt när har ditt tålamod. Fåglarna, då? Fantastiskt vackra, lär finnas härnere längs kusterna oxå. Men ska det gå åt en hel dag för att fånga dem så bra som du gjort, lär de inte dyka upp i min blogg på ett bra tag. Hoppas du på något sätt får tillbaka dina utlägg, verkar ju inte klokt att man kan bli blåst på så mycket pengar. / Deerhunter

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Verkligen fina bilder!

Jani sa...

Trevliga bilder från skärfläckornas liv, känner igen mig i din beskrivnig av stela ben efter konstiga ställningar eller för mycket stilla sittande :)