fredag 8 juli 2011

Ung Rödhake

Större bild - Klicka på bilden!

Tista - Täckhammar mot Skavsta - 7 juli 2011

Hejsan gott folk...ett tag sen...här är det lågkonjunktur för tillfället...fåglarna har som brukligt är efter midsommar tystnat en hel del och därav har det också minskat med aktiviteten både hos dem och mig vad gäller att fotografera fåglar.
Visserligen har jag varit på jakt i veckan och jakten har bestått i att försöka få gröngölingen på bild men icke sa nicke...satt en stund igår och en stund  idag men det vill sig inte.
Innan den där lilla stunden  igår så fick jag i alla fall denna lilla sötis på bilden att fastna på sensorn...en väldigt ung rödhake...kolla frisyren...visst är den läcker!!!
Taltrast blev det också vilket är nytt kryss...den är ju ganska så vanlig sägs det men jag har icke lyckats tidigare att få den på bild.
Den kan ses på min Lista

Annars stundar snart semestertider...6 veckor för frugan...och bilbyte är på gång...tröttnat på nuvarande bensinförbrukning...drar ganska så precis 1 l/mil och på vintern ännu mer och med snart 15 peng litern så är det ju rätt så kostsamt att sitta och dra runt på fotouppdrag.
Den nya ska enligt uppgift dra ca halvlitern upp till 0,6...
...på långkörning tom under halvlitern neråt 0,4  men det tror fan det!
Vi får se...hur som helst så blir det ju pengar att spara på bilbytet...även om man får lägga upp en liten slant i inbytespengar men men jag resonerar som så att de pengarna är ju så att säga borta sen...för mig betyder det mer att det är billigare att åka så att säga och känna att det inte blir så dyrt per månad.
Annars mer...inget speciellt...vi drar väl runt lite här och där på semestern...tänkte dra till Knuthöjdsmossen ngn dag och se om man kan få smådopping...Oset är det tänkt också, aldrig varit där...vad mer?
Kommer inte på nått just nu men så mycket kan jag säga att aktiviteten här på bloggen kommer troligtvis att gå ner en aning...man hinner inte med allt man vill...däremot kommer jag att lägga in lite då och då om det händer saker...nytt kryss eller om jag "får tag" på ett lodjur t.ex....!  ;-)
Eller varg för den delen också!
Fastehhh...det blir nog som vanligt...kanske...vi får se...!!

Vädret är skit...varmt och äckligt - 27 grader idag...fyyyyyy...nääääeeeh...tacka vet jag våren och hösten...sitter här nu vid datorn och fläkten på högsta...och idag när jag satt och glodde efter gölingen så satt jag under buskarna i skuggan och det fläktade liiiiiite i alla fall!!
Mulet och uppehåll ska det va! Tokig man är va?  ;-)

Nåväl...ha en riktigt fin fredagkväll och trevlig helg på er!!

Ses!

10 kommentarer:

Maria Thorbjörnsson sa...

JIIIPIIIPPII..han/hon e ju bara så cool..ha det så gått..Maria

Mimmi sa...

Men jisses .... vilken bild.Jag har aldrig sett något liknande :)
Så himla kul den ser ut :D
och som vanligt .. ett otroligt bra jobb från dig :)

Fjällripan sa...

Så fin!! Jag googlade föresten på brushanar då jag inte visste vad det var...men gud vilken häftig fågel, den skulle jag också vilja se, det stod också att den finns i stekenjokk, så kanske man får se den nästa gång :) Ha det så bra på semestern!

Ingemar Pettersson sa...

Halloj!
Fin, fin bild på den unga rödhaken. Det där med bilbytet verkar smart för både plånbok och miljön, i det långa loppet. Vi borde nog alla tänka lite mer så.
Hoppas ni får en fin semester med både lo, varg och den rackarns gröngölingen också ;)
Ha det!
/Ingemar

Anna Hedström sa...

hihi:-) ja den frisyren var för härlig<3 sikken liten goding!

Ölandsvindar sa...

De är ju för himla söta!! Här är det ungar överallt så kameran får hänga med hela tiden. Jag släppte den några ögonblick i går för att hålla i vattenslangen istället och då landade förstås två halsbandsflugsnappare på trådarna utanför.
Trevlig lördag!
Kerstin

Rolfs Naturfotoblogg sa...

Oj oj! Vilken bild det blev. Den ser lite små rolig ut när fjädrarna sticker upp på huvudet. Eller rättare sagt dunet.

Ha en bra dag

Mian sa...

Jisses sicken sötnos, rödhakeungen. Jag blir störtförälskad.

NatureFootstep sa...

jag sitter också med fläkten på vid datorn. (fniss)

Vilekn liten sönos du hittat. Rödhakarna vilel inte bo i min lilla skog i år. :( Det har varit tomt.

Gunnar Eriksson sa...

Jag tillhör de som inte har sommaren som min favoritårstid. Åtminstone inte när man vill fotografera. Där är jag en vår- och höst-människa. Lagom temperatur i luften och inga mygg och knott som vill göra livet surt för en.