onsdag 27 juli 2011

Smålom - Knuthöjdsmossen - I

Större bild - Klicka på bilden!

Så blev det då äntligen dags att fara iväg till smålommens domäner vid Knuthöjdsmossen - Hällefors som jag nämnde i förra inlägget - ...en underbar plats och en underbar natur med massor av småstjärnar och en del lite större småsjöar.
Vi var ju där förra året men för sent så inga lommar var kvar då och bästa tiden är ju på våren fram till ngn gång i de tider som är nu.
Vilket kalasväder vi fick också...kunde inte ha varit bättre!
Igår såg vi ca 5-6 stycken och flera som flög förbi...säkert var det fler som vi inte såg längre bort i de andra tjärnarna som ligger utanför spångade leden.
Fast det började inte bra igår...vi mötte ett par som "spreichen nåt annat språk" och frugan pratade engelska med dem och frågade om de sett något.
"Nothing"...
VA!? Kom det från mig...säg inte att vi åkt förgäves en gång till...jaja...vi går väl en bit då så så får vi väl se...efter handikapprampens slut så visade sig en lom till höger och där parkerade jag...stadigt! :-)
Vafan tittade de uppåt eller vad...?
Efter ett tag så landade det två stycken till och vartefter så närmade de sig mig...och posade, putsade och hade sig...underbart!
Sitter man bara still så...
Frugan gick runt spångade leden...så dagen blev lyckad på alla sätt och vis till slut...kan verkligen rekommendera ett besök där!
Så vackert, så vackert...jag lägger in några miljöbilder på andra bloggen.













Knuthöjdsmossen - 27 juli 2011

Mera bilder kommer!

Ses!



7 kommentarer:

Birgitta sa...

Snyggt! Ser att du fick god utdelning. Knuthöjdsmossen är verkligen "min plats i världen". Jag har förmånen att få komma dit ungefär en gång i månaden och njuter i fulla mått året om.
/Birgitta

Anna Hedström sa...

jag gillar skarpt speglingen i vattnet...

Bea sa...

WOW...vilken fin bildserie på Lommen!
Den har jag spanat på men inte haft turen att få den tillräckligt nära :(
Må gott! /Bea

Fjällripan sa...

OJOJOJ! Fantastiska bilder, vilken upplevelse att få se de vackra fåglarna!

Niklas Johansson sa...

Snyggt Steffe! Kul att du fick utdelning på utflykten. Fina bilder på smålomen. En ståtlig fågel.

jonny sa...

snyggt o vackert stefan

Marina sa...

Fantastiskt vackra bilder!