söndag 22 mars 2009

Strömstarar



Tänkte egentligen vara hemma idag och slappa eftersom det skulle komma snö men ändrade mig i morse.
Vädret såg ganska bra ut och jag vill ju gärna passa på och ta in allt vad våren har att erbjuda.
Åkte en sväng till Vreta och forsen där, för att se om det fanns ngn strömstare men stendött så när som på en Gärdsmyg men det var så dunkelt ljus där den höll till så det blev inga bra bilder på den, tyvärr.
Tog fikat där och fann sen för gott att dra hemåt...åkte förbi Kila möbler och ser att det finns en liten meanderslinga av ån just nedanför vid sidan av vägen en bit ifrån själva möbelaffären.
Avafan...jag går ner och kollar lite där för att se om det finns något liv...haha...ett vitt bröst dyker upp..tjohoooo...en strömstare!!
Hämtar ekipaget och går tillbaka igen och sätter mig vid ett träd och inväntar att fågeln ska sätta sig på ett bra ställe.
Jodå...efter ngn kvart så där, så sitter den på en fin sten och den flyger lite hit och dit faktiskt men den vill inte komma för nära mig...men jag är ganska nöjd med bilderna ändå.
Det var kul att sitta och titta på dem när de dök och kom upp lite här och var.
Ett tag var de 5-6 stycken på olika platser av ån.
Just nu snöar det ute...och jag tror det skulle snöa i morgon också...trist men men jag är glad att ha fått strömstarar på bild! :-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Strömstarar blir jag så glad av att se. Dom är så tuffa där dom glatt skuttar ner i vattnet, kommer upp med en husmask som dom slukar.

Massor av snö här också.

Anonym sa...

Det är ju bara att grattulera till bilderna av denna fantastiskt roliga fågel... Speciellt eftersom du trodde dagen var död och så fick du action helt plötsligt. Kul :)

Men ta med dig ditt hemmasydda gömsle så kanske de kommer närmare ?

mvh // Johannes

Anonym sa...

Ja dom bilderna ska du vara glad för tycker jag. Roligt att dom var så många stundtals också. Jag gillar bilderna.
Morgan

Johan Jönsson sa...

Finfina bilder! Ser väldigt levande ut, inte alls döda :p