fredag 20 mars 2009

En händelserik dag...

Camogömslet fungerade skitbra...ska modifiera lite bara...myggnätet måste stagas upp och det ska jag göra med ett plastlock (eller något liknande) som jag klipper ut i samma form som titthålet har och så det blir som en ram runt på insidan så det styvar upp...sen syr jag fast ramen...vitsen med det är att tyget inte ska vecka sig. Sen så behöver jag nog ngn meter till bak så ryggen täcks också...inte för att det skulle behövas men när man kommit upp i "dragåldern" så känns det skönare för ryggen att den täcks helt! Tyvärr så höll sig tranorna idag på betryggande avstånd...satt nog lite för öppet i alla fall...tror det är bäst att sätta sig där man kommer i kontakt med några buskar och kanske lite ris, gräs, vass eller vad det nu kan vara så det blandar sig mer och att man försvinner in i vegetationen.


Annars har det varit en händelserik dag som började med att jag såg fyra älgar precis innan jag kom fram till min vanliga runda...och nära var de också...fick inte "plats i bilden"! :-)
Fick inte till skärpan riktigt på den här bilden...handhöll gluggen 5 kg med kamera o glugg och fotade rakt in i skogens dunkel med 1/40 sek.


Tre tranor som trumpetade så det hördes över hela nejden...ett fruktansvärt genomträngande ljud som måste höras långväga.
Men det var en trana för mycket, de två som var ett par jagade iväg den tredje hela tiden så fort den kom för nära.
Spännande det var att sitta i gömslet och vänta/hoppas på att de skulle gå åt mitt håll...det gjorde de men inte tillräckligt nära men bättre lycka nästa gång kanske...spännande när det händer något i alla fall...att bara sitta och vänta utan något som helst liv känns ganska tröstlöst men det är sånt man får räkna med också.
Då är det naturen som får vara den "spännande" faktorn som livar upp.


Förutom älgarna sågs två rävar, ett tiotal hjortar, tre rovfåglar och tre-fyra rådjur.
En riktig snygging fick jag på bild som en avslutning på dagens begivenheter!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt att du också haft en bra dag..

Älgar är alltid lika roligt att se även om de inte får plats i bilden men jag tycker inte heller du ska vara missnöjd med tranbilden. Riktigt skönt när man ser den trumpeta sådär..

Som avslutning med råbocken var ju underbar. Riktigt bra avkapat och skön hela bilden...

Jag tror nog också att man måste ha gömslet, vad man än har för gömsle, invid något annat som något träd, buske eller liknande så det smälter in på bästa möjliga sätt.. Även om det inte ser ut som en människa så är det ju något nytt i omgivningen och allt nytt brukar djur vara skeptiska emot..

mvh // johannes

Anonym sa...

Vilka underbara bilder!

Trevlig helg Steff!

//Malin H