torsdag 5 februari 2009

En hackspett är en hackspett är en....


...hackspett oavsett om den äter en talgboll eller inte...men visst vill man helst ha fåglarna i "full frihet" emot en snygg bakgrund och t.ex. sittandes hackande på ett hål i ett träd.
Jag gillar egentligen inte såna här bilder som ovan men som sagt en hackspett är det oavsett och om det sen inte är så lätt att få en hackis på bild så får man ju vara glad för en sån här bild ändå.
Men iom att jag nu har hållit på ett tag att fotografera så ökar ju kraven på det man fotograferar och hur man vill ha det.
I början så tyckte jag det var roligt att fotografera det mesta men numera är det fåglar för hela slanten (nästan) som gäller.
Fåglar är nog bland det absolut svåraste som finns att fotografera men som jag också tycker är och har blivit det roligaste inom gebitet och som är en utmaning i sig att få till snyggt på bild.
Idag vet jag mer vad som gäller med tanke på gömsle, hur man agerar, hur nära man kan gå o.s.v...där har nätet varit en ovärderlig källa till information.
Fortfarande finns mycket att lära inte minst att kunna artbestämma fåglar som jag är rent ut sagt helkass på men visst...några arter har det väl gått in i minnesbanken.
Det som är kul också med denna hobby är att man aldrig blir fullärd och att det alltid finns något nytt att upptäcka.
Och ärligt talat så tar jag väl inte så där jätteallvarligt på om jag missar vad fågelns namn är utan det är ju fotot som är det primära och för det mesta brukar det ju finnas folk som är väldigt välvilliga till att rätta en om man har "gissat fel" på artens namn!
Och det är ju bra!

Häromdagen betalade jag in medlemsavgiften till Fågelföreningen Tärnan:
http://www.tarnan.sormlandsornitologerna.se/
Ska bli kul att få ta del av deras engagemang inom fåglarnas värld!

Bilden är tagen vid Ängstugan.
28 jan 2009

1 kommentar:

Anonym sa...

Ser inget fel med bilder likt den ovan. Det kanske inte är någon jättenaturkänsla över dom men de visar på ett fint sätt att hjälpa fåglarna över vintern. Det tycker jag är viktigt och fint...

Så jag blir glad över att se den bilden :)

mvh // johannes