lördag 3 mars 2012

Vårtecken!

Större bild - Klicka på bilden!


Ripsasvängen - 3 mars 2012

Idag har vi varit iväg en sväng och kollat hur långt våren kommit på sina håll...gässen börjar synas på gärdena lite varstans.
Småkrypen och markerna börjar tina upp...kalasväder har det varit idag om ändock lite kyligt men i solen var det rart!
Och vi grillade och myste ett par timmar vid ett fint place...fåglarna kvintilerade.
MEN...
Jag måste ju bara berätta det som hände igår...jag var iväg och hämtade datorn och hem och kopplade in den och tog igen den "förlorade" datortiden med att surfa runt och kolla lite här och där som vanligt alltså...så jag glömde helt enkelt bort att berätta vad som hände igår förmiddag.
Jag var iväg till Nynäs och skulle kolla kungsfiskaren igen...jag hade ju varit där två dagar innan och inte sett röken av den men så i förrgår så var den rappad på svalan och jag tänke...ahhhhvafan jag drar dit imorgon och kollar om jag ser den...sagt och gjort...var där vid halvåttatiden och gick och knallade på bron där med kikaren...så fick jag se att det rörde sig en bit bort mot träbron...hey...där var den ju!!
Tebax med kikaren...hämtade gömslet, kamera med storgluggen...kaffet...ja, alla attiraljer som tänkas kan för att kunna sitta några timmar...jag knallar bort och ser att det är så jäkla isigt där man går ner på höger sida...fyyyyy...jag kommer å halka ikull...sätter ner stövlarna på sidospjärn för att få grepp...stöter och stöter...och kommer ner...sen går jag försiktigt på isen...det är mildväder så isen är glashal...men i alla fall jag kommer dit jag ska...nääää, här är inget bra...jag hoppar över den där lilla, lilla, bäcken och sätter mig på andra sidan...ja, ni vet väl att gräset alltid är grönare på andra sidan och även i detta fall så inbillade jag mig att så var fallet!
Men så tänkte jag...här törs inte fan hoppa när det är så halt...då slår jag väl på arslet...jag sätter ner foten i bäcken och tar ett kliv...sagt och gjort...jag sätter ner foten....??????????...men va i helvete...hela benet åker ner...jag tappar balansen och ramlar baklänges...jag upp med kameran i luften...faaaaan...får inte ha kameran med gluggen ner i vattnet...saaaaatan!!!
Jag flaxar som en skadskjuten kråka...ena armen på ena sidan bäcken för att hålla mig över ytan....andra armen håller i stativet med kameran...bäcken är inte bredare än ngn halvmeter med iskanter på bägge sidor...typ...kämpandes för att hålla hela ekipaget ovanför vattenytan...och jag känner en doft av äcklig dy...åh fyfaan vad det luktar...men så småningom kommer jag upp på nått sätt i alla fall...halva jag dyngsur ända upp till midjan med en brunsörja som luktar rutten fisk...eller nått!
Plånboken blöt...mobilen lite halvblöt så där men ingen fara...stövlarna fulla med vatten...blöt ända in till kallingarna...och upp på ena sidan ända upp till bröstet...jaha...det var den här dagen det...jag svor...å jag svor och dessa haranger lämpar sig absolut inte i tryck...här försöker vi hålla bloggen någotsånär rumsrent!
:-)
Men i alla fall...så här efteråt kan man ju skratta åt det...för det gick ju bra...trots allt...ingen större skada skedd och humor på högsta nivå om man tänker sig i sinnet hur det hela måste ha sett ut och ni ser framför er hur jag ligger där i den lilla, lilla bäcken och sprattlar!
Det hade varit nått å filma och lagt ut på Tuben...! :-)
Åh herre min get!
Åsså har man lärt sig en sak till i livets hårda skola...ta alltid en lång pinne och känn efter först innan du sätter ner en fot i en okänd bottenlös bäck!

Ses!

8 kommentarer:

Gunnar Eriksson sa...

Ja, du får vara tacksam att du var ute själv. Nu förtiden ska allt läggas upp på nätet så man får skämmas för evigt för sina stolligheter. Det värsta när man gör ogenomtänkta saker, är att man ofta före tänkte att det där borde man låta bli. Fast att man ändå gör det, kan bero på en så enkel sak att man är lite lat. Man vill ta den där lilla genvägen. Gott att det gick bra. Inga ben brutna eller skadade prylar. En dusch och tvätt så är du redo igen.

/Gunnar

Nina/Stjärnkraft sa...

Ååh ... den översta bilden ... Den behövde jag få vila ögonen på idag. TACK!

Ha en fin lördagkväll (med Mellospektaklet?)

Unknown sa...

hahaha mm sorry men ja jag kan se det framför mig.. och jag skulle ha skrattat för gör det även nu ;) men tur att det gick bra och att varken kameran, mobilen eller du fick några större men :)

underbara bilder på nyckelpigan. Den har jag inte haft äran att få se än men många andra kryp har fastnat på bild :)

Niklas Johansson sa...

Tusan vilken tur i oturen du hade som grejade både kamerautrustningen och dig själv. Trist avbrott i fotoutflyckten. Nu blir det till att packa med ombyten i framtiden också ;)

Fina vårtecken med Nyckelpigebilderna :)

/Niklas

Fjällripan sa...

Ojojoj vilken historia! Vilken syn det skulle ha varit :)) Tur att det gick bra och att du klarade kameran.

En nyckelpiga, redan!! Otroligt!

Ha det gott/Susanne

JM Natur sa...

WOW helt nede i græsset...
Focus lige i øjet, fint fangst.

JM Natur

Ölandsvindar sa...

Tur att det gick så bra som det ändå gick. Hade det slutat illa kanske nästa fotograf fått en kanonbild av en igenfrusen bäck med en uppstickande arm, krampaktigt hållande i en kamera. Har du plastöverdragen kvar i nya bilen? De kanske behövs.
Kerstin

tobias sa...

Sicken tur i oturen, men man får som tur är oftast reflexer som inte är av denna värld när man ska skydda kameran vid de mest akrobatiska luffärder man kan råka ut för.. kameran går nog före både liv å lem