torsdag 29 mars 2012

Sanslös oflyt nu...

Större bild - Klicka på bilden!

Strandstis - 4 mars 2012

...var iväg till lappriket igår igen men när jag kom fram spöregnade det...väntade en halvtimme men det ville inte ge sig...så det var bara å dra hem igen...hmmmmpf! (arga tankar)
Testade GPS:en för skojs skull...den visar vägen över Södertälje men jag drog via Malmköping...ehhhh...que?
Jaha...hur gör man då då när man inte vill åka som den vill att jag ska göra...jaja...får väl kika på det vid tillfälle...annars efter Malmköping så visade den som jag ville i alla fall...nog om det!
När jag drog hem igår så fick jag ett mess av en kompis att det hade setts en lapp vid Brannäs...hemmavid alltså...precis utanför Nypan!
VA...?
Menar du det...jisses...messade jag tebax...jag drog ner till våtmarken och där var kompisen och en till och bevakade men de hade inte sett den...rapporten var från morgonen så...får se om den dyker upp idag igen.
Jisses...aldrig varit med om maken till vad det finns lappar...gissa om ögonen står som spärrballonger när man är ute och far...kan ju sitta ngn på en stolpe var som helst och spana!
Det vore mumma å ha en hemmavid!

Vad beträffar att uppträda på ett sportsligt sett när man är ute i lappmarkerna har jag fått skrämmande rapporter och bilder på hur man kan bära sig åt...helt otroligt hur folk kan bete sig!
En tjej uppe i Sandviken hade gluggen inriktad på en lapp och helt plötsligt får hon se ett huvud i sökaren...!
Men va faaaan...då promenerar en person helt sonika ut på ängen och börjar jaga lappen som då helt naturligt lyfter och drar till nästa stolpe 50 meter bort...tjejen och de andra som står där blir så paffa så ingen kommer sig för att säga något...helt otroligt att man kan bära sig åt så...inte minst för att lapparna är så beroende av födan...är lika med sorkarna som finns på ängarna och sorkarna blir ju störda och försvinner ner i sina hålor när människor KLAMPAR in på det där sättet!
Lapparna har det ju svårt nog ändå som det verkar...det är ju därför de är så oskygga när de jagar.
Alltså...det som gäller är att installera sig på ett bra sätt...lämpligen vid kanten av ängen...kanske på en upphöjning med bra utsikt...gärna i närheten av ett dike med vatten där det oftast finns sorkar...en bit ifrån så de kan jaga ostört där...sen är det bara att vänta...förr eller senare kommer lappen till dig...eftersom den jagar/söker av hela ängen oftast.
Det viktigaste är att låta den få jaga ifred utan störningsmoment som att KLAMPA in på deras marker!
Man förstör ju både för lapp och andra skådare/fotografer!
Det föds nya idioter hela tiden...det tar aldrig slut...!

Inga kommentarer: