torsdag 8 mars 2012

Stjärtand - Ågesta - Huddinge

Större bild - Klicka på bilden!


Idag var Pekka och jag iväg till Nynäs på morgonen och skulle kolla om kungsfiskaren var hemma men icke...det såg dött ut...jaha...vad gör vi dådå?
Men va fan vi drar iväg till Huddinge och Stjärtanden som rappats där...så får vi hoppas att den är hemma i alla fall!
Nytt kryss för mig och bättre bilder för Pekka.
Vi drog...jag kollade på min lilla dator och artportalen om det rappats något om stjärt nu på morgonen...jodå!
Den var kvar!
Härligt...vi kom fram och ingen stjärt syntes...men det låg en kille med kamera med tillbehör "BIG" och spanade nere vid vattnet så vi språkades vid och den fanns där inne i vassgyttret någonstans enligt honom.
Härligt...då installerar vi oss då Pekka och väntar ut den...kallt som faaan var det...det blåste ishavsvindar men vad gör det när man sitter och väntar på ett nytt kryss och har kaffe med sig och trevligt sällskap!
Efter någon timme eller så så börjar det röra på sig därinne i vassen efter att vi sett den legat och sovit så tänkte vi att det här kommer att ta hela dagen men som sagt...den rör på sig!
Wow...den kommer ut och hittåt...jippiiii...nu så är det bara att börja smälla av bilder!
Och så här blev det...en kanondag på alla sätt och vis!
Eller hur du Pekka!
Ljuset var perfekt...ingen sol utan lagomt  med ljus utan risk för utfrätta högdagrar.
Och den killen som låg där på backen när vi kom kände jag igen efter ett tag...fan...dig har jag sett tidigare...men kan inte placera dig riktigt...känner du igen mig?
Var har vi setts?
Jomen...för tre år sen vid Kolstuganavtaget efter Malmköping och lappugglan där... kom vi fram till efter en liten diskussion...ja, jädrar...där var det ja...ja,nu minns jag...ja, ibland är världen liten!










8 mars 2012
500 - 1,7

9 kommentarer:

Per-eric sa...

Snygg bildserie och visst är stjärtanden värd lite väntan.
PE Svahn

Nette Cecilia sa...

Jättefina bilder på stjärtanden ,Nette

tobias sa...

mycket tjusig serie, tur att du stod ut i kylan och kunde dela med dej av de här bilderna. Bilderna ä kanoners!!

Niklas Johansson sa...

Ja du Steffe, bättre bilder än så där på Stjärtanden kan det nog inte bli. Från alla håll och vinklar samt flaxande vingar mm. Det enda som fattas är en flygande fågel.

Grattis till krysset och den fina bilderna.

/Niklas

Birgitta sa...

En fin serie!
/Birgitta

Anna Hedström sa...

den sista är bra härlig...han kollar rakt mot dig,härlig bild:-) hälsn.anna

Prmck sa...

Snygga bilder på stjärtanden och grattis till en tjusig ny fågelart! Hoppas jag kan stöta på en hanne nån dag!

Ölandsvindar sa...

Snygga bilder på en av de vackraste andfåglarna. Jag såg en vid Kapelludden på östra sidan för några veckor sedan. Såg att första strandskatan och skärfläckan rapporterades från södra delen av ön i går. Nu är det vår!!
Kerstin

Fjällripan sa...

Otroligt fina bilder på den vackra anden! Den har jag aldrig sett förut...