lördag 11 februari 2012

Ännu mera D800...

Större bild - Klicka på bilden!

31 januari 2012

...det har trillat ner lite mera polletter här angående D800:ans vara eller inte vara.

Den största fördelen för min del är ju att man kan använda 2X konvertern med bibehållen autofokus och det i sin tur gör att man kan fotografera i DX-läge vilket ger 1,5 ggr brännvidden...i mitt fall så ger då det 500x2x1,5 är lika med 1500 i brännvidd och ändå får man ut bildfiler på 16 Mpixs.
Vilket räcker gott och väl för att göra förstoringar på 70x50 t.ex.
Autofokus har på D700 inte fungerat fullt ut med 1,7 och 2,0 på stora gluggen.
Sen har vi då också croppfaktorn, att man kan beskära ganska mycket.
En annan viktig faktor också är att det finns ett tyst läge - Q - Quit för t.ex gömslefotografering...en nog så viktig sak som jag saknat på D700.
Vad mer som motiverar en investering?
Ni hör ju...man hittar mer och mer motiveringar för att NAS:en ska hållas vid liv! :-)
ISO från 100 till 6400 och utökningsbart till 50 - 25600.
Det också...!
Så nu får ni gissa vad det lutar åt...  ;-)


4 kommentarer:

Patricia sa...

Underbart härlig närbild på fågeln.


Sitter också och funderar på D800. Tror du att serietagningen kommer att räcka till vid fågelfotografering.

Patricia

Stefan Pettersson sa...

För min del så gör det det med all säkerhet...det är inte ofta jag kört med serietagningen med D700:an...4 bilder/sek eller 5 med "extrakräm" är tillräcklig för mina behov men det finns de som tycker det är för lite. (?)Så det beror väl lite på vilka krav man har...

Steffe

Kenny Isaksson sa...

Mycket tjusig porträttbild på Örnen Stefan.
Funderade lite på det du skrev om vart de lutar.... och det måste ju vara Canon 1D X du menar :)
Må Väl / Kenny

Stefan Pettersson sa...

Kenny...aldrig hört talas om Can...nånting...? ;-)

Steffe