fredag 9 december 2011

Veckan som varit...

Större bild - Klicka på bilden!

Gömsle - 6 december 2011

...har varit trögt som sjutton de två första dagarna...har suttit tisdag, onsdag och torsdag...sju till åtta timmar varje dag...tufft och frustrerande när det inte händer något särskilt första timmarna innan ljuset kommer och det är inte först bortåt efter nio-tio det börjar bli tider som är något att ha...MEN...varmt o gött är det nu i alla fall...kaminen levererar!
Jädrar så skönt!!
Och idag (läs torsdag) slog det till rejält med fåglar en masse...mest kråkor och skator samt ett par - tre korpar som gick ner och tog för sig.
Men guuuud så skitnödiga korparna är alltså...de hoppar när de ser sin egen skugga!
Nu kunde jag röra på gluggen för första gången men bara för kråkorna...ett framsteg i den vägen i alla fall.
En ormvråk var nere också vid ett par tillfällen...men inga örnar...och knepet var att jag idag ställde bilen på andra sidan en bit ifrån gömslet och dolt för fåglarna när de sitter vid gömmans träd...ja, kanske ni skrattar åt det faktum att jag tror fåglarna fattar att jag är där när bilen står synlig!
Men inte desta mindre blev det full rulle redan efter kl nio!
Mot att de två första dagarna varit stendött fram till bortåt efter elva-tiden...och ändå ingen riktig fart efter det...nu ska vi se om den teorin stämmer...fan tro´t!
En tillfällighet kanske med det visar sig...
Har satt upp en ny sittpinne och den enda som suttit på den är skatan på bilden ovan...ingen mer...får nog ta  och testa med att sänka den där pinnen...tror den är lite för hög.
Undrar om det kommer att bli några mer örnar...börjar mer och mer tro att det var nybörjartur de där bilderna som jag fick i början...för örnarna går inte ner om inte korparna gör det och så misstänksamma som de är och reagerar för det allra minsta som inte känns rätt så tror jag att det kommer bli svårt att få några mer bilder...men jag är en envis j***l så nästa vecka kör vi igen! :-)
Idag fredag blir det lugnt...en skööön hemmadag vid datorn och sällskap av bäste vännen Alex som sitter här bredvid och fikar med mig och käkar peppisar...han är heltokig i dem!
.
I helgen blir det inga ovationer av större mått...ska ev på utställning/vernissage i morgon lördag - NK-villan nere vid slottet...en fågelfotograf som heter Jan-Erik Hägerroth som ställer ut.
Han är en mycket välrenomerad ornitolog och fågelfotograf som följt havsörnens väl och ve sen 70-talet men hans favorit är faktiskt korpen som han säger i artikeln i SN idag om utställningen.
På tal om envis, jag citerar hans egna ord om tålamod;
Vill man bli en bra fågelfotograf krävs tre saker: tålamod, tålamod och tålamod.
Man kan vänta i tio dygn på en bra bild och sedan är det över på fem sekunder.
Slut citat.
Så då vet ni, ni som ska försöka er på en karriär som rovfågelfotograf...jag kan nog säga att egenskapen tålamod ggr tre besitter jag i allra högsta grad...för så många ggr jag suttit och bara stirrat ut i tomheten utan något som helst resultat!
Minns en gång nere vid ett naturreservat för ett par år sedan - Linudden där jag skulle försöka mig på en trastsångare...fem timmars stirrande rakt in i vassen...sen dök den upp i några sekunder men med ett vasstrå i vägen men bilden blev ändå kanon...och med en liten spindel i näbben...så var den dagen räddad...det är såna ögonblick som gör all frustration, väntan och "riva i hårtestarna"...hår som jag inte har...  ;-) värt all mödan...en rovis som gäckat mig i flera dagar men så helt plötslig blir den fångad av kamerans sensor och man blir lycklig i flera dagar!
Underbar känsla är det!
Jag är så otroligt glad att jag hittat tillbaka till denna otroligt givande hobby när jag blev sjukskriven -05 enär sjukdomen hade knäckt mig totalt annars...

Ha en trevlig helg out there!

Ses!




Gömsle - 8 december 2011
500 - 1,7

6 kommentarer:

tobias sa...

Ett sjuhelsikes tålamod, och bilder därefter /Tobias

Ingemar Pettersson sa...

Hej Stefan!
Härligt att både du och kaminen levererar. Bilderna på ormvråken är en klar 5:a Förstår verkligen att det är ett fruktansvärt slit bakom varje bild och möte. Citatet från Jan-Erik är helt klockrent.
Ha en fin helg!
/Ingemar

Gunnar Eriksson sa...

Ja, det skulle inte förvåna mig om fåglarna kan göra den kopplingen att du finns där när bilen är där. Speciellt kråkfåglar är sluga.

Att vara ute i skog och mark gör gott för själen. Det finns de doktorer som vill ordinera skogspromenader som ett komplement till piller i vissa fall.

/Gunnar

Fjällripan sa...

Ja jag kan förstå att det behövs en hel del tålamod...men i slutänden blir det värt det! Riktig fina bilder du visar här! jag gillar verkligen kråk och skatbilderna också! Tack för ditt tips ang strömstaren. Men man vet ju inte var man ska sätta sig...men det är väl bara att chansa...

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Trevlig blogg jag hittade till här!Visst är fotografering en underbar hobby,själv känner jag bara att det blir alldeles för lite tid över,känns som jag skulle kunna vandra i skog och mark mycket mer än vad tiden medger.Sitta i ett gömsle känns som en dröm...

Unknown sa...

underbara bilder :) du har riktigt bra tålamod du :)

fortsatt trevlig helg!