lördag 17 december 2011

Skitväder...

Större bild - Klicka på bilden!

Rördrom - Vrena - 15 mars 2010

...idag med...det ösregnade förut men just nu när jag tittar ut ser det ut som om det kommer ner något som liknar snöblask...rugguggleväder minst sagt!
Så det blev en hemmadag istället.
Bjuder på en rördrom idag med och i helfigur...tänk att vi har så många fina och säregna fåglar i Sverige i alla fall!
På tal om favoriter bland fåglar så har Susanne Lind ett inlägg om det och vilka som är mina favoriter är inte lätt att lista eftersom jag har så många...jag skulle vilja säga att det är de magiska ögonblicken som gör en fågel till favorit.
Jag minns när vi var till Knuthöjdsmossen i somras och smålommarna posade så fint i det magiska ljus som jag hade då...ett underbart fint ljus som gav härliga färger!
En mycket vacker fågel om man studerar den på nära håll!
Forsärlan vid Svärta är ju också ett minnesvärt ögonblick i tiden där den ställde upp sig så fint på stenen.
För att inte tala om när örnarna vid nästet en av de första gångerna jag satt och hade dem nere och spänningen att se dem så nära fick en nästan att tappa andan.
Rördrommen är ju också ett fint minne.
Om det är någon fågel som jag vill fotografera som jag längtat och suktat efter så är det den vackra "pralinen" - Praktejder som jag drog i väg 80 mil för men som när jag kom fram låg långt ute på redden onåbar för mig...den hoppas jag på kommande år....får se om jag orkar dra på den en gång till.
Så där skulle jag ju kunna hålla på för upplevelserna har blivit ganska många nu under de år jag hållit på.
Just nu kom jag på en till...Nötkråkan var ju en höjdare...så snäll och go´ satt den och väntade på att jag skulle gå fram och lägga dit lite nötter i "fickan" på sittpinnen.
Bändelkorsnäbbarna...underbart vackra...både hanen och honan!
Sparvugglan första gången jag var ute med min nya "storglugg"!
Nattskärran som låg på muren vid stationsträdgården - Ottenby...ett stort ögonblick för den hör inte till vanligheterna att få se!
Som sagt var...så där kan jag nog hålla på ett tag...det var några i alla fall...det får räcka så.

Jaha...får se vad frugan pysslar med där nere i köket...klipper och klistrar säger hon...snart blir det julgodispyssel säger hon också...själv ska jag kanske se om jag kan få några (bra) bilder på katterna....inte lätt!

Vad beträffar fåglar här utanför på uteplatsen så hade jag Steglits på besök igår men idag har jag inte sett den men da´n är inte slut än...

Ses!

9 kommentarer:

Edwin Sahlin sa...

Ja... Här regnar det konstant och ibland lite snöblandat... Inte kul...:-(

Många trevliga fågelmöten:-)

Fin bild!

Edwin

Tristan sa...

Nydelig bilde av fuglen. Rolig og litt sol her i dag, men ellers mye grått.

Ingemar Pettersson sa...

Hej Stefan!
Det är nästan omöjligt att göra en lista på favoritfåglarna för den skulle bli så lång. Varje art har sin charm men sedan så är det ju vissa möte som sätter sig mer än andra.
Vilken underbar bild på rördromen.
Ha en fin lördag!
/Ingemar

Unknown sa...

hahaha vi har precis samma titel på våra inlägg idag och och nästintill lika början ;)

häftig bild innan jag kom in på din blogg och bara såg den lilla bilden såg det ut som fågeln hade två huvuden;)

Trevlig helg!

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Bara att hålla med vad gäller vädret! Att fota en rördrom skulle jag nog vara lite stålt över,kan inte vara det enklaste,bra!

Bob Bushell sa...

Beautiful Bittern.

Mimmi sa...

Jag är helt betagen i dina bilder .. det är helt otroligt så bra bilder du tar :) Det är bara att gratulerar än en gång :)
kram/Mimmi

Fjällripan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fjällripan sa...

Underbar bild av den fina fågeln, Har aldrig hört talas om Rördrom förut. Kul med nya fåglar och det är en stor inspiration att besöka din sida med alla fina bilder av alla olika fåglar.! Forsärlan är ju en fågel jag har tänkt att få se nästa år :)Kul att du länkade till mej.