måndag 4 januari 2010

Första inlägget i år!

Idag är det som vanligt igen...måndag och frugan jobbar och jag sitter här vid datorn och försöker komma på nått vettigt första inlägg att börja det här nya året med.
Vad gäller bloggen så kommer den att köra på som vanligt i lust men inte nöd, jag kommer inte att skriva något när jag är på dåligt humör eller ur balans...vilket då och då kan ske iom att det ibland är lite långsamt att vara en "fritidskonsult utan uppdrag" det kommer jag verkligen att undvika.
Plus att det finns en del människor som har svårt att förstå att mitt handikapp ger vissa begränsningar i det sociala samspelet men det är deras problem och jag för mitt eget bästa och psykiska välbefinnande lämnar dem därhän...de betyder inget för mig!
Men ibland kan man bli lite ledsen när inte interaktionen fungerar som det ska med hörseln...men...nåväl så är det.
Eller som jag läste någonstans: "Du ska aldrig skriva om du vet att det blir dåligt, det ger bara en känsla av nederlag".
Det blir mer bilder än text så mycket kan jag säga.
Hur man nu ska tolka den sentensen...men utan att det ska missförstås...det blir som vanligt utom nöd då...inga större förändringar alltså!
Det som blir nytt är att jag ska ta en bild i månaden från samma plats och lägga ut här till höger...och hoppas att det fungerar...annars avbryter jag...så håll tummarna för att det funkar!

Sedan kan vi också konstatera att vargjakten gick helt överstyr..."skjutkåta idioter" skrev Sonja..stämmer nog bra det!
Man undrar ju vad det är för människor som jagar..visst det finns sunda och vettiga jägare också men när det gäller vargen så vet i fan var de är?
Agneta Lundberg skrev ett mycket bra inlägg angående vargdebatten: En sorgens dag...
Det vi kan hoppas på är att alla protester kommer att resultera i eftertankens kranka blekhet för politikerna som beslutat om detta och en ändring där vargens rätt att leva och utvecklas kommer till stånd.
Att rösta blankt som ngn föreslog är ingen bra idé det gynnar bara de sittande beslutsfattarna, en ny färg med vargens väl och ve i programmet är det som behövs röstas på.
Det tillsammans med hem, skola och sjukvård o.s.v. givetvis i sitt program och där vi kan slippa se en politik där man sparkar på de som redan ligger..."Det nya arbetarpartiet" är det största skämtet i modern tid!
Nej...nu lämnar vi det.


Sidensvansarna sågs häromdagen men satt för högt upp ett träd längre bort. Igår kom de igen och denna lilla historia utspelade sig:
Sidensvansar...jag i vardagsrummet och får syn på dem...vart f-n är kameran...fort!
Jäklar...gluggen är däruppe...kameran i väskan...upp med kameran...upp på övervåningen...montera ihop grejorna...?...borta...f-n också...inte en svans kvar...ungar som åker i pulkabacken...tänker tyst...jäkla skitungar!
Aja...sitter kvar på öv vid datorn...efter ngn kvart, tjugo minuter så där, så dyker de upp igen...jag öppnar fönstret...ajf-n vad det väsnas...halva styrkan flög och kameran upp, fler flyger iväg...en kvar...jamen sitt still då för fasen...nädå...sudd, sudd...tillbaka till datorn och väntar igen då...en halvtimme går det börjar minska på ljuset iom att eftermiddagen träder in...800 ISO redan...vill inte ha högre ISO... men så kommer en hel skock svansar och sätter sig i trädet igen!!! Woaow!! Guuud vad många...jaha, om man skulle ta och försöka öppna fönstret igen då utan att väsnas för mycket...öppnar och lyckas sätta upp fönstret med en hålslagare som håller mot fönstret så den inte slår igen.
Jäklar...de sitter kvar!!!
Oh, herre vad många!
Det klickar som f-n men tiderna blir för långa även på 800 ISO...nja, det här går inte vägen det är för dåligt ljus...tar väl en hundra bilder så där...handhållet...stativet ligger i bilen, naturligtvisin i datorn med bilderna...besvikelse...får fram fem stycken som är någotsånär användbara...som visas här.
Det som fick dem att "fly" sista gången var frugan som öppnade dörren och frågade..."vad gör du...varför stänger du dörren för"?...tack tack...där flög väl en hundra Sidensvansar iväg!
Oj..jamen inte visste jag det...ursäkta! Ridå!
Så var det slut på det roliga för denna dagen!
Så kan det gå till ibland!
Vem har sagt att foto är en rofylld sysselsättning...jodå det är det men det är ju inte varje dag man har Sidensvansar på besök...så när de väl kommer så kan det ju bli lite upphetsat!













Häromdagen var vi till Vretaån för att se om Strömstaren var hemma men icke.
Den brukar sitta på stenen nere till höger.
Jag fick nöja mig med dessa bilder som inte blev så oävna, tycker jag.
Och gott fika dåå, naturligtvis!



Härligt flow i vattnet!







6 kommentarer:

Jukka Lausmaa sa...

Det var väl för väl att du fick några bra bilder på sidensvansarna efter den stressen. Den första är kanonfin! Och när det gäller strömstaren så är den kanske på plats nästa gång. Ha det bra!
/Jukka

Niklas sa...

Ser att du varit väldigt flitig i ditt fotograferade. Bra det! Gillar många av dem. Speciellt de med fåglarna och rönnbären.

Niklas, tillbaka från julfirande..

/Niklas

Anonym sa...

Men några bilder är bättre än inga och så fick du öva på att öppna fönstret ljudlöst också. Jag är säker på att fåglarna dyker upp snart igen så var beredd. Jag gillar bilderna iaf!
Morgan

Anonym sa...

Jukka:
Ahhh...sååå stressigt var det inte...lite så där bara att man ville ha dem på bild!
Fint ställe för strömstaren är det...brukar vara där så det blir fler turer dit...

Niklas:
Välkommen tebako...nu hänger vi med på din blogg igen! Det är bra det! :-)

Morgan:
Tack! Jodå...de har varit här idag med men bara en gång...frågan är om de kommer ngn mer gång eftersom de rensar rätt så rent i trädet och det var många svansar här häromdagen...de drar nog vidare till träd där det finns mera röda bär skulle jag tro.

Steffe

Sonja sa...

Men dra åt helskotta vilka vackra bilder på sidensvansarna du fått. Grattis!!!!

Anonym sa...

Tack...ja, riktigt kul är det! :-)

Steffe