onsdag 1 augusti 2012

Höstkänslor...

Större bild - Klicka på bilden!


...har jag fått redan...liiiite tidigt väl...men det är kyligt ute...har varit ute hela dagen nästan och det har inte varit mer än 16 - 17 grader och blåst kalla vindar...ingen sommarvärme alls att tala om men jag lider inte...det är såååå skönt att slippa den där tropiska värmen som ju nästan alltid brukar vara en period varje sommar...då man inte ens kan sova på nätterna för att det är så kleggigt.
Rönnbären dignar utanför mitt fönster...vackert är det...så nu är det bara att vänta på Sidensvansarna så det blir rensat!

Fick bilder på tornfalk som ni sett i föregående inlägg men svårfotat...satt ju så till att himlen kom "ivägen"...det blir så stora kontraster...men blev ju rätt så bra ändå...första två bilderna blev ju bäst då satt den bra till också...sen flög den iväg och jag efter när jag såg att den satte sig igen på ett annat tak...den satt kvar...snäll den va´!
Och kattugglan satt också i sitt lilla bo vid Tista...och luktade på sina blommor...undrar hur länge den kommer att hålla till där och vad gör den om dagarna?...bara sitter där liksom...kanske drar en sväng och fångar någon sork då och då men jag fattar inte hur den får dagarna att gå?
Jaja...det är ju mänskligt tänkande från min sida och den har nog sitt på det torra skulle jag tro...såg välmående ut så den har nog mat för dagen.

Igår var jag ute en sväng också...satt i bilen nästan hela tiden...var ute och pinka två ggr...vad jag ville ha sagt med det var att jag fick en fästing på mig trots att jag endast var ute och lättade på trycket som sagt var...jamen va fan kommer de ifrån?...måste ha krupit upp på benet från något grässtrå?
Huuuuh...jag är livrädd för de där förskräckliga krypen...visserligen har jag tagit spruta men den hjälper ju inte mot borrelia...får man borrelia så kan det ju bli otrevliga följdverkningar som ansiktsförlamning, talrubbningar, minnesstörningar o.s.v....hugaligen vilken otäck varelse det är alltså!
Å den som satt på benet var ju inte större än ett...ja, vad ska man jämföra med...inte en millimeter ens...jag kliade mig och det fastnade nått skit under nageln...petade ut det med en tandpetare och sen kollade jag i förstoringsluppen och fick se att det var en fästing!
Shit!

Jo...skulle säga det också...idag när jag kom hem från dagens uppdrag så vem satt på mitt cykelstyre om inte Rödstjärten...upp med gluggen och tadaaaaa!
Den har setts flera dagar här nu så det verkar som den håller till utanför vår bostad och runt ikring på gräsmattan och i buskarna...ser den lite då och då...kul!

I kväll är det "Tyst vittne"...gillar!

Ses!

2 kommentarer:

tobias sa...

håller med, det luktade verkligen höst idag. men det gör inte så möe för jag gillar inte heller den där tryckande värmen. En kattuggla skulle jag vilja se, brukar höra dom i februari inåt skogen men det är så närma jag kommit. Fina bilder du fått på alla fåglarna!

Birgitta sa...

Inte är det höst ännu, det kommer säkert mer!
Snygg bild med komplementdärgerna!
/Birgitta