torsdag 22 mars 2012

Lappinvasion!

Större bild - Klicka på bilden!

Sanda - Strängnäs - 22 mars 2012

Nu undrar ni kanske vad jag menar med rubriken...det är inte samer det här ska handla om, om nu någon tillnärmelsevis hade någon fundering åt det hållet utan vad jag pratar om är lappugglor och inte bara några stycken utan det fullkomligt dräller av rapporter på Svalan om den vackra "Tita Grå" som en del har döpt den till.
Det är rapporter från Strängnäs, Nynäshamn, Fellingsbro och så i Medelpad, säkert finns det fler men det är de jag kollat upp hittills.
I Medelpad finns ett antal om ca 6 stycken sägs det och där finns också förmodligen en häckningslokal.
I Strängnäs som jag var till igår har det rapporterats tre stycken vid Sanda och i tisdags var en kompis där och fick fina bilder på en av lapparna som var helt oskygg och satte sig på en stolpe kanske tio meter eller så ifrån...fick inte plats på sensorn så han var tvungen att ställa kameran på höjdformat för att få med "svansen".
Lapparna hade setts i princip hela dagen jagandes och sittandes på stolpar om vartannat.
Men kanske de blev mätta och belåtna och inte var så hungriga när jag var där?
Och igår onsdag var kompisen där igen och ville ta flygbilder eftersom det var dåligt väder och inte så bra ljus i tisdags.
Vädret igår var underbart och min dag började vid sjutiden då jag drog iväg och väl framme så letade jag efter ängen där lappen skulle hålla till.
Inte lätt att hitta när man är ny på en plats men efter att jag gått en lååååååång promenix frame and tebako så kom det ett par som jag började prata med och det visade sig att det var han som ägde marken.
Jodå...det var rätt...det var bara att installera sig vid närmsta kulle och speja ut över nejden...för att göra många långa timmar lite kortare i detta skriptum ....så dagen gick...ingen lapp...hmmmmpf...vafan...sen kom kompisen vid 1-tiden och även han installerade sig och där satt vi...ingen lapp...och jag som trodde att det bara var å dra iväg och dra några bilder men ack...jaja...en fin dag i alla fall...vädret visade sig från sin bästa sida...tio grader varmt och ingen blåst att tala om...det började droppa in lite folk här och där med tubkikare framåt eftermiddagen...snacket gick...ngn som sett lapp?
Nääää...klockan närmade sig fem och ljuset blev sämre och sämre...hmmmpf....men så...där!!...en sitter på stolpen rätt över ängen...jaha...och där satt den...och satt...och satt...och satt...inte fan ville den röra sig åt vårt håll inte...den vill inte röra sig alls överhuvudtaget...nä, den satt där den satt...nä, nu skiter jag i det här...jag drar...och så var dagen slut.

Ses!

8 kommentarer:

Ölandsvindar sa...

JA, det där var väl fågelskådningen i ett nötskal.Vänta, vänta, hoppas och vänta igen.Men kul att du fick en glimt av den och en bild där man ändå ser vad det är.
Kerstin

Fjällripan sa...

Hehe, ja det verkar finnas gott om dem iår. På den platsen jag var till så var det en hona och en hane, så kanske det blir ungar där framöver...men tyvärr är det lite fööör långt för att hålla koll lite mer regelbundet, vilket skulle vara riktigt kul. Hade mina funderingar om man kanske skulle ta o tälta där en natt framöver..:)) "Mina" ugglor bara satt o satt också, ingen action, men de är väl mest aktiva i skymning och på natten...

Matts sa...

Ha ha...ja det blir inte alltid som man vill. Det är kanske därför jag inte har något tålamod med fågelfotografering :-)
Jag låter andra vänta så jag kan kika på deras bilder i stället.

Laila sa...

:-D Den eviga väntan...

Häftigt att dom är så många just nu. Fortsätter hålla utkik här på din blogg om du får fler bilder.

Ska du iväg och kolla tranor nått?

Anna Hedström sa...

ja,påtal om lappuggla så läste jag i våran lokala lusedräpare;) idag om en lappuggla som satte sig och lät sig så villigt att bli fotograferad av en man boende i närheten av gullspång här i mina trakter. han hade först gjort ett misslyckat försök att få sig ett skrovmål vid hans fågelmatning för att sedan flyga upp och sätta sig på en björkgren. så han fick flera bilder på när han flög och va still. han hade verkligen tur där han då får vi ju säga:) hoppas att även du får din "perfekta" bild på "lappen" :-) /annapanna från skaraborg;-)

Sami sa...

Hej
Jag fotade Lappugglan igår :) kommentera gärna vad du tycker om bilderna på sidan:

http://ihyttan.wordpress.com/2012/03/24/ratt-tid-och-plats-foto-reportage/

Klas sa...

Den där väntan på djur att fotografera känns igen, väl beskrivet! Imponerad över ditt tålamod, själv drar jag efter någon timme, med eller utan bilder. Därför är det trevligt med andras bilder på ugglor, min favoritfågel alla kategorier / Deerhunter

Henrik sa...

Visst är det härligt med så mycket lappuggla :) samtidigt tyder det ju på att det är dåligt med föda på vissa stället och det är väl mindre bra. Fin miljöbild på lappen!

/Henrik