fredag 6 maj 2011

Äntligen...

Större bild - Klicka på bilden!

Oxelösund - 3 maj 2011

...i sadeln igen...fyyyyyyyyy vad tråkigt det är utan dator...visst jag har lilla lapen men på den är det inget roligt att jobba med bilder i...helt annat mot den stationära...man vet liksom inte var man är när det gäller färger, skärpa o.s.v på den lilla.
Vad har det varit för fel?
Jo, den har inte startat, den stora alltså...helt plötsligt bara...dagen innan fungerade allt hur bra som helst och så sätter man igång den dagen efter och svart skärm med text; Starta i felsäkert o.s.v. o.s.v..."Starta Windows normalt" och "Vill du starta med den senast fungerande konfigurationen"...nånting sånt och allt det där ni vet...men den ville inte på något vis gå igång och inte heller gick det att stoppa in Windows-skivan och reparera...det blev bara "blåskärm" med en pil utan ngn som helst text...bara att tvångsavstänga den.
Så "doktorn" har tittat på den och gått in i "hjärnan" och fipplat/programmerat till filer för hand och det där är mer än vad jag begriper men iallafall...det var lite struligt sa "doktorn" "för vartefter jag löste ett fel så dök det upp ett nytt och så där fick jag hålla på ett tag innan det gav sig".
...men fortfarande så kommer det upp "Vill du starta Windows normalt" ibland men då är det bara att klicka "Enter" så funkar det men det är bara ibland som det blir så...så får se nu om det kommer att fungera fortsättningsvis.

Här har det inte varit overksamt utan jag har varit ute och fotat lite.
Bilder kommer så småningom.
Men jag kommer att göra ett blogguppehåll här framöver för andra saker som pockar på uppmärksamhet men sen blir det nog som vanligt igen...tror jag.
Bilden ovan är från dagen efter jag var nere till Ockle och fotade den Svarta Rödstjärten men jag fick bara en bild framifrån på den...ville ju ha sidobilder också därav returen dagen efter men då fanns den tyvärr inte kvar...utan det blev endast en bild på en katt som kom och gick förbi.
Nu ska jag backuppa lite bilder till mina externa hd:ar och fippla med lite annat som sagt.
Att det måste strula och ha sig innan man gör sånt...fattar inte...tur att det inte kraschade totalt så allt försvann!!!
Phuuu...med tanke på hur många timmar man lagt ner på vissa fåglar/fågelbilder...

Men i alla fall...
Ses så småningom!

4 kommentarer:

Birgitta sa...

Skönt att det löste sig! Hoppas du snart återkommer med fler fina fågelbilder.
/Birgitta

Ingemar Pettersson sa...

Hej Steffe!
Skönt att det löste sig, det är så jäkla tråkigt när "stor" datorn inte funkar. Helt underbart att du inte blev av med några bilder!! Det gäller verkligen att ta back up på det man fotar men precis som du säger, varför måste det hända något innan man gör det?

Jag har börjat att föra över bilder direkt till en extern hårdisk när jag tar in bilderna direkt från kameran via Bridge.

Jäklar vilka bilder du har radat upp senaste veckorna på bloggen, helt magiska!
Ha det!
/Ingemar

Ölandsvindar sa...

När jag jobbade läste vi någon vetenskaplig artikel om att datakrångel kunde orsaka missfall. Nu är väl inte du i riskzonen men jäkligt är det.Men nu är du i gång igen. Skönt!!
Kerstin

Anonym sa...

Kerstin: Hahaha..tur man inte är av kvinnligt kön...det hade ju blivit missfall per omgående med tanke på så mycket strul det varit med mina datorer genom åren...!!

Ingemar...det där verkar vara en smidig lösning...något att fundera på så småningom men jag är ju ingen fena på datorer...en sån här NAS har jag hört talas om men det får komma när de HD:ar jag har just nu börjar bli fulltankade med bilder o de ska väl räcka ett tag till hoppas jag...få skärpa mig med att backa upp tillsvidare! :-)

Steffe