tisdag 26 oktober 2010

Skäggmes - Tullgarnsnäs - 26 oktober 2010


Akrobatik på hög nivå! Helt sanslöst vilken vighet! :-)

Idag blev det Tullgarnsnäs och jakt på Skäggmes som jag sett på Artportalen att den rapporterats där.
Ett tålmodigt arbete och en envishet hos mig som gränsar till vansinne men trägen vinner till slut...det tog hela dagen...men vad gjorde det...även om jag inte fått några mesar så var vädret det underbaraste man kan tänka sig!
En klar himmel och solen på sitt bästa humör (förutom på eftermiddagen då det molnade till sig lite vilket kan ses på de sista bilderna) och fikat hela tiden redo i bakgrunden!
Kan det bli bättre och så kom då dessa skönheter till slut och visade upp sig på eftermiddagen!
En fulländad dag!
Jag trodde jag skulle få vänta länge på skäggen men ibland har man en riktig bondtur.
Tack till Hans Norelius som tipsade mig om ungefärliga läget var de kunde befinna sig!





























12 kommentarer:

Oscar sa...

Se där ja..." Det blev ju en riktigt fet serie!!

/Oscar

Anonym sa...

Fantastisk fin bildserie på skäggmes.

(Bengt Katrineholm)

Ölandsvindar sa...

Så häftigt! Tullgarnsnäs tillhörde mina skådarställen när jag bodde i Trosa. Såg bl a svart stork där. Dammarna vid slottet brukar också vara bra.
Kerstin

Anonym sa...

Stefan: Jo...det får ena la duge! :-)

Bengt: Tackar!

Kerstin: Fint område och lagom rundslinga att gå...svart stork är väl inte ofta man ser så det måste ju vara ett fint minne!

Fredrik sa...

Härliga bilder! Så de små rackarna finns nere vid Tullgarnsnäs. Måste hålla bättre utkik nästa gång jag är där... :)

Anonym sa...

Fredrik: Ja, det får du göra och en sak till du får vara tålmodig och envis...det är bara å nöta på! :-)

Steffe

NatureFootstep sa...

vilka fina bilder. Jag har aldrig lyckats se nån. Trots att mitt sällskap har gjort det. :(

Anonym sa...

Monika: Tack!
Ja, det där kommer att bli ett minnesvärt ögonblick/stund, en av de bästa stunderna i mitt liv faktiskt...helt otroligt att de satte sig just där eftersom vassområdet är så stort!

Steffe

SonjaC sa...

Åh vad kul, jag har aldrig sått sådana fåglar. Dom är vackra.

Anonym sa...

Sonja: Heeeeij Sonja vad kul å se dig här...det var ett tag sen!!
Ja, visst är de vackra och man tror inte att det ska finnas såna fåglar här gamla Svedala och när de dyker upp så blir man lite upphetsad faktiskt!
Men det var mycket slit för dem men det är det värt!
Steffe

jonny sa...

äntligen är jag med i matchen snyggt jobbat jonny

Anonym sa...

Jonny: Tjena Jonny! Kul att du fått igång grejerna igen!
Tack!

Steffe