torsdag 18 juni 2009

Istället tog vi cykelstället!



Köpte ett cykelställ till bilen igår så man kan hänga på två cyklar ochg dra iväg till skogsvägar som är bommade.
Första anhalt igår blev "lomsjön" där det finns en väg som fortsätter efter sjön men som vi inte gått vidare på för vi har varit för trötta när vi kommit fram... man ska ju orka gå tillbaka också! :-)
Nåväl...vi cyklar på och målet är en sjö som finns några km bort men naturligtvis har vi glömt att ta med kartan och naturligtvis är det avtagsvägar här och där så vi cyklar och cyklar och cyklar....OCH cyklar...vafan tar det aldrig slut...var är sjön då?
Nä, vi får vända och uppförsbacke är det naturligtvis på första biten hemåt...och slut är man redan...och hungriga är vi!
Men vi drar till "lomsjön" så äter vi vår medhavda varm korv i termos och bröd där.
Sagt och gjort...
Väl framme vid "lomsjön" går vi till "vår plats" där vi brukar sitta och titta på lommarna...tre stycken simmar ute på sjön.
Samma par som förra året med en liten bebbe som har hunnit blivit nästan fullstor och har kvar lite bebbestuk i kroppen.
Och så blir det fika efter maten naturligtvis...men det är någon fågel som är lite irriterad så vi undrar vad det är och ser att det verkar vara en strandpipare som flyger fram och tillbaka framför oss där vi sitter.
Jag tänker att jag ska fota lite och kliver upp från filten när jag hör hustrun ropa...neeeiiij, en liten unge!
Fan också...jag höll på å kliva på en liten här... precis framför fötterna....inte underligt det låtit lite irriterat då!
Vi packar ihop allting och flyttar på oss direkt!
Sen blir det lugnt igen...skönt...ingen större skada skedd bara lite störda av att vi satt lite för nära deras revir.
Lommarna har flyttat bortåt till andra sidan sjön...vi cyklar hemåt och jag stannar till vid en liten sjö med mycket änder och småandsbebbar en hel masse.
Fyra havsörnar flyger i cirklar över sjön och det är förmodligen dukat bord för dem med de många änderna och jag sätter mig ner och kollar lite men örnarna har redan sett mig och drar bortåt.
Funderar på att dra dit ngn gång vid tillfälle och gömma mig bakom camo och sitta ngn dag där.
Frugan har stannat kvar en bit ifrån för att plocka sten och kommer fram till mig och frågar om det hänt något.
Jodå...några örnar, en älg, fjolårskalv, kärrhök precis över huvudet på mig men inga bilder tyvärr.
Och på cykelturen såg vi en hel del av fåglar, gröngölingar, rovisar, en del obestämbara arter, rådjur...en trevlig dag!

Passar på nu och önskar er alla en Riktigt Trevlig Midsommarhelg!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra idé med att ta med en cykel så jag ska också köpa ett sånt ställ! Så passar jag på att önska dig en utmärkt och fin midsommar.
Morgan

Johannes Glännman sa...

Glad midsommar Steffe, tur att du hade med frugan där :)

mvh // Johannes

Jörgen Schön sa...

Tack för trevlig läsning!!
Glad Midsommar önskar jag dig också.

Mvh, Jörgen

Magnus sa...

Fin tanke faktist! En glad och trevlig midsommar önskar jag! Här vankas sill och nubbar
nypotatis och röda gubbar
vispad grädde och glass
och kö utanför dass