tisdag 21 april 2009

Kvismaren - Öby Kulle - 20 april 2009

Vaknade och kollade hur det såg ut utanför fönstret, ingen snö i alla fall men kallt och mulet...ska man åka??
Jodå...det blev en heldag med underbart väder fast Kvismaren är ju ett riktigt blåshål med sin öppna "planlösning"...det drar ständigt en vind över slätten.
Och som igår då på förmiddagen när det var mulet så blev det kallt som sjutton att sitta på pass men så framåt elvatiden tittade solen fram och det blev riktigt skönt här och var där det fanns lä.
Jordugglan som var avsikten med utflykten såg jag inte röken av men Kärrhöken flög åtskilliga ggr fram och tillbaka där jag satt men den är ju så otroligt skygg så den såg mig meddetsamma och sen var det lögn i fan att den kom inom skotthåll.
Fick en bild i alla fall som var någotsånär.
Gömsle har jag inhandlat men vet inte om man får sätta upp det hur som helst inom ett sådant område som Kvismaren är eftersom det är naturreservat och vissa regler gäller ju då bl.a. att man ska följa utmärkta stigar och ej avvika från dem.
Tälta får man ju inte göra naturligtvis men hur förhåller det sig med ett ej förankrat/fast gömsle? Räknas det som tältning?
För "husfridens" skull så avstod jag.
Ska höra efter lite mer om detta.
Nåväl, solen tittade fram som sagt och då blev det Öbykullen och kolla lite här och där efter ormarna...snokar fanns det en hel del av men inga huggormar såg jag.
Kan vara att det fortfarande är lite för kallt och huggisarna är lite senare för snokarna låg ihopslingrade i sänkorna och värmde varandra i den något kylslagna luften.

Ormgrop...syn för sägen! ;-)


Nyfiken var den...! Så där en tre decimeter ifrån bara...där låg jag mellan två stenar med mossa, och grenar som tillbehör...alltså jag gillar ju inte ormar så där att jag skulle våga ta i dem men fota går bra fast när jag låg där så tittade jag bakom mig då och då så det inte kom någon orm och var på väg upp för byxbenet för då hade det blivit fart på mig kan jag säga! Brrrr...!


Det är mäktigt att se när de kommer i massor och för att inte tala om vilket liv de för!


Ett...

tu...

tre...jaha då var det dags igen!

Lärkan drillar högt i skyn!
Bergfink...första för mig!
Trädpiplärka (med viss reservation för Ängspiplärka) också första!
Och den hårt arbetande Kärrhöken!
Oj, jävlar...sväng av o upp det sitter en fotograf där nere...!

3 kommentarer:

Fredrik sa...

Grattis till en finfin skörd bilder! Tänker leta upp lite vintertrötta ormar ute vid stugan på Valborg... ;)

Steff sa...

Tack...det var en trevlig dag igår...härligt att komma ut lite!
Jajust de, ni ska ju ut till Landsort i helgen som kommer!
Hadetsåtrevligt!!

Johannes Glännman sa...

Ser ut att haft en mycket trevlig dag med alla möjliga olika fåglar, även om jag som läser tycker att snokarna var höjdpunkten :)

Bra att du fotogaferar dom även om du inte tycker om våra fridlysta små vänner. Det visar ju på att du i alla fall är lite fascinerad över dom...

mvh // johannes