söndag 1 januari 2017

Det nya året...

Större bild - Klicka på bilden!


...jadu "Vråken"...det kommer nog fortsätta som så att jag går i samma fot(o)spår som tidigare...inga förändringar annat än att fortsätta dra ut på uppdrag och fotografera nya motiv inom fåglarnas värld och även försöka fånga någon raritet som bonus och även fortsätta med andra motiv inom allt möjligt som kan tänkas vara intressant inom min intressesfär...du kommer säkert att hamna på sensorn fler gånger...det kommer att bli precis som vanligt alltså och jag trivs med det...varför förändra livet till något annat om man trivs med det som är...finns ingen anledning till det känner jag.
Men att blogga är ju som livet självt...ibland går det upp och ibland går det ner...ibland regnar det och ibland skiner solen...för att klyscha till det...har ju bloggat ett antal år nu...den här bloggen har hängt med sen början 2008...men började ju redan 2006 med en annan blogg som jag från början tänkt alternera med i olika ämnesval men som senare 2008 blev den här bloggen enbart.

En sak som vi räknar med under kommande år är att göra lite fler resor i det att frugan nu är fritidsforskare på heltid och vi har mer tid tillsammans (men mindre pengar) hahaha... men det löser sig sa bonn när han sket i badkaret...Öland naturligtvis...men också Knuthöjdsmossen är tanken..älskar den platsen...det är så jäkla fint där och smålommarna förståss...mmm...sen får vi se vad som kan dyka upp...har jag/vi någon dröm...ja, Stekenjokk längtar jag/vi till men det är en bit att åka och vi har ju katterna att tänka på så det lär nog inte bli av och att lämna dem på ett kattpansjo gör vi bara inte...men drömma om Steken kan man ju göra eller så drar jag dit själv kanske...vi får se men men man vill ju gärna ha sällskap av frugan...

Vad beträffar FB så slits jag mellan de två djeflarna på varsin sida axlarna...den ena säger si och den andra säger så...om jag ska fortsätta där eller inte...just nu lutar det åt att lägga ner...eller möjligen inaktivera, finns ju som alternativ också, att logga in vid tillfälle och återkomma om man nån gång eventuellt skulle känna för det...känns bara stressigt att vara med där och man ska klicka gilla och kommentera och liksom "vara med överallt" känns det som...trivs bäst här i min lilla lugna bloggvrå...i den fart jag själv vill "köra i"...utan att överskrida hastigheten till att gå för fort...livet går fort nog ändå.
Men det heter ju "syns man inte finns man inte" men men...har inget bekräftelsebehov på det viset utan tycker det är roligt att ha en meningsfull hobby som fotografi i allmänhet och fåglar i synnerhet och sen vara nöjd med det.
Det finns ju ett tredje alternativ också att bara låta det vara och titta in då och då utan att vara aktiv...tror att jag tar det alternativet, nu när jag tänkt till en stund... för hur som helst så finns det ju en del bra saker där som man vill "hänga med på" som Ölandskådarna och Havsörnar och Kungsörnar...bl.a....där jag vill hålla mig informerad om vad som händer i den världen...nyfiken som man är! :-)
Vad beträffar "vänner-aspekten" så är det väl inte riktiga vänner i den bemärkelsen IRL utan mer som vänner på avstånd...internetvänner typ...jag har aldrig varit en social människa och tänker inte bli det heller utan trivs bäst att sjunga ensamhetens lov...man slipper en massa tjafs...vilket jag har tillräckligt med erfarenheter av de sista två åren...tack och lov har jag tömt ryggan med skiten som var...och rår över min tid alldeles själv nu...utan att ha en massa krav från andra att vara tillgänglig eller vara på ett speciellt sätt...normal heter det väl i de normalas värld...hur nu normalitet kan definieras...en egenskap som innebär att en variabel lever upp till en viss norm eller regel i multivariabla sammanhang, att något är typiskt.
Normalitet kan definieras utifrån antingen normalfördelning, genomsnittlighet eller vanlighet...bla bla bla...o.s.v....saxat från Wiki.

Årets händelse för att ta något exempel på en höjdare från det gångna året...augusti...de över hundra storkarna vid Sunds Gård var ju en riktig stänkare med många fina bilder och ett underbart härligt ljus på morgonen...en fantastiskt upplevelse att ha varit med om...sen finns det ju en hel del oförglömliga minnen i övrigt...hökugglan vid Grönkärr, skäggmesar vid Ryssbergen...örnar vid Vadsjön...bland annat...ett bra år i stort sett.
Spännande med ett nytt år å se vad som kan tänkas dyka upp här, där and everywhere.

God fortsättning!

3 kommentarer:

Lena sa...

Det låter som du har hittat både dig själv och din plats i tillvaron på ett för dig bra sätt. Det måste vara en skön känsla och det där med normer och normalitet, ord jag inte tycker om alls. Att vara social kräver en hel del och det är rätt skönt att inse att det inte är något man är tvungen till, men det kan ju ta tid att komma dithän. Jag hoppas du och frugan din kan komma iväg på lite turer till era favoritplatser, men förstår om ni inte vill lämna iväg katterna på nåt kattpensionat. Själv har jag valt bort alla andra sociala media förutom bloggen och tycker som du att det är väldigt skönt att slippa stressen med att vara tillgänglig.

Ölandsvindar sa...

Fördelen med pensionärslivet är att man kan göra saker så länge det är roligt och känns meningsfullt. Jag kan vara jäkligt social när jag själv får välja, men har stort behov av ensamma stunder både inne och ute och har full förståelse för dina val. Hoppas att du inte försvinner alldeles från FB. Det finns ju en del "bildgillare" som jag uppskattar och vet att de bara trycker på gilla när de verkligen menar det och dit hör du och några till. Många gånger har jag också skrattat högt åt dina kommentarer. God forts till dig och frugan och Stekenjokk måste ni absolut försöka komma iväg till.

Niklas Johansson sa...

God fortsättning på det nya året...

Låter som du har tänkt rätt och gör kloka val inför 2017. Det ska kännas bra för en själv och de man valt att leva tillsammans med. FB är inte livsnödvändigt, vi som inte växt upp med det har ju klarat oss utan det förut så det är inte så viktigt.

Hoppas att du får se och fota många fina fåglar och annat under det kommande året.

Vi hörs...

/Niklas