lördag 11 augusti 2012

Jag tror jag spyr...

Större bild - Klicka på bilden!


...på Skatteverket och anledningen är som följer:

Jag åter ger mailet jag fått från skatteverket i sin helhet och detta har man för att man är ärlig, för sanningen till sägandes hur många kan säga med hundra procents säkerhet att just deras företag ska generera vinst??
Jag menar det är ju många företag som går i konkurs...de räknade väl också från början att gå med vinst?
Nu har ju jag inga som helst kostnader utan allt är precis som vanligt bara det att jag nu kan sälja bilder lite friare.
Jag skulle ju också visst kunna ljuga och säga att firman ska gå med vinst!
Nåväl...jag tror att jag lägger ner och kör hobbyverksamhet.
Här är mailet:


Jag skulle gärna har ringt dig för att förklara olika saker men jag har inte haft ett telefonnummer till dig.
(tel fortfarande bannlyst...kommer att svara via mail - min kommentar)
I ditt ärende gäller följande:
Du skrev själv att du bedriva din verksamhet som en hobbyverksamhet. En hobbyverksamhet ska inte registreras för moms och man får inte heller ett godkännande för F-skatt.
Den som uppger sig bedriva eller ha för avsikt att bedriva näringsverksamhet kan efter ansökan bli godkänd för F-skatt. Om det finns skälig anledning att anta att någon näringsverksamhet varken bedrivs eller kommer att bedrivas ska ansökan om ett godkännande för F-skatt avslås (9 kap. 1 § skatteförfarandelagen).
Enligt 7 kap. 1 § Nr.3 skatteförfarandelagen (SFL) ska Skatteverket registrera den som är skattskyldig enligt mervärdesskattelagen (ML). Frågan om skyldighet att betala mervärdesskatt regleras i 1 kap. 1 § ML. Härav framgår att skattskyldighet föreligger för omsättningar av varor eller tjänster som är skattepliktiga inom Sverige och som görs i en yrkesmässig verksamhet.
En verksamhet är yrkesmässig enligt 4 kap. 1 § ML om den utgör näringsverksamhet enligt 13 kap. 1 § inkomstskattelagen (IL). För att en verksamhet ska betraktas som näringsverksamhet krävs att den bedrivs yrkesmässigt och självständigt (13 kap. 1 § inkomstskattelagen). Verksamheten anses som yrkesmässig om den är varaktig och drivs med vinstsyfte. För att en aktivitet ska anses utgöra näringsverksamhet krävs att alla tre villkoren (varaktighet, vinstsyfte och självständighet) är uppfyllda.
Gränsdragning mellan näringsverksamhet och hobby
En hobbyverksamhet uppfyller i regel kraven på varaktighet och självständighet. För att den ska betraktas som näringsverksamhet krävs också att den har ett - objektivt sett - uttalat vinstsyfte. Det räcker alltså inte med att den som driver verksamheten själv påstår att den drivs i avsikt att ge vinst. Om det saknas vinstsyfte betraktas även en verksamhet som ger ett visst överskott som hobby. Ett sådant överskott ska redovisas som inkomst av hobbyverksamhet i inkomstslaget tjänst.
Det betyder för dig att du får fortsätta att sälja dina bilder utan moms och om det skulle finnas överskott ska du redovisa överskottet i din inkomstdeklaration. Sen om din hobbyverksamhet skulle går över till en ekonomisk verksamhet får du komma in med en ny skatte- och avgiftsanmälan.
Frågan som vi har är om du vill återkalla din ansökan om godkännande för F-skatt och registrering för moms eller om vi ska göra ett avslagsbeslut.
Du får gärna ringa mig om du har frågor. 

1 kommentar:

Klas sa...

Ha,ha! Ja, nu skrattar jag åt paragrafrytteriet - här exponerat å det vältaligaste - inte din skattesituation. Det var ju tur att det kom med något slags nativ svenska i de sista meningarna, annars hade jag inte haft en susning vad mailet handlade om. Hoppas du kan komma upp med nån bra lösning på problematiken. Deerhunter