onsdag 13 juni 2012

Sofiebergsåsen

Större bild - Klicka på bilden!

Trädpiplärka ( ? - rätta mig om fel)

Goddagens folkens...semestertider för frugan och igår var vi till Sofiebergsåsen i Kjula utanför E-tuna...enda häckningslokalen för Ortolansparv i Sörmland...ganska så fantastiskt egentligen att de kommer tillbaka år efter år och endast i population av ca 4 till sex stycken...och just där också av alla ställen...antar att biotopen och arvet (ev) spelar roll...att de kommer tillbaka till en plats de känner igen så att säga och överför det till ungarna.
 Det är väldigt fint där med tidigt på våren blommande backsippor i hela slänten (och här och var på åsen) precis vid ingången till åsen.
Ortolanen och bilder då?
Jodå...ganska så samarbetsvillig ändå...den bilden där den sitter på staketstolpen och tråden är ganska så nära boet men där vill jag inte vara mer än kanske tio minuter eller nått för att inte störa...jag satte mig på en stol och försökte göra mig så låg som möjligt...och visst kom den och tittade lite nyfiket på mig, vad jag var för en filur!
Sen drog jag mig uppåt åsen och ställde mig bakom en en och vid ett tillfälle hade jag ortolanen kanske bara fem meter från mig då den satte sig på en entopp...men tyvärr...ljuset blir därefter med motljus mot himlen.
Vädret igår var verkligen omväxlande...ett tag dundrade Tor som bara den så då tog jag det säkra före det osäkra och begav mig till bilen för att ta lite medhavd förtäring och fika efter det.
Och regnade gjorde det men det avtog efter ngn halvtimme och så blev det en sväng igen och solen tittade fram till och med!
På hemvägen öste det ner men när vi kom till Nypan så sken solen igen...
En fin dag trots allt!

Gulsparv

Ortolansparv

Ortolansparv

Ortolansparv

Ortolansparv

Ortolansparv

Ortolansparv

Ortolansparv

Gulsparv

5 kommentarer:

Beauty Of Nature sa...

Hej Steffe! Vilken härlig fotodag, fantastiskt att dom kommer dit år efter år :-) läste förresten något riktigt ruskigt - den ansågs som en delikatess främst i Frankrike metoden som finns beskriven i matböcker redan sedan Romartiden gick ut på att fånga ortolaner, tvångsmata upp dom, för att sedan dränka dom levande i Armagnac för att sedan rostas och ätas hel- nu är jakten reglerad och eller förbjuden. Blir därför extra glad över sötnosarna på dina vackra foton, som fortfarande "litar" på oss människor och kom så nära dig av nyfikenhet. Hälsa så gott och hoppas ni har det bra och att det fina vädret håller i sig så att man kan dricka kaffe ute idag :-) Igår åskade det och regnet öste ner./Maria

Robert Wagter sa...

Hi Stefan,

Hard to get those little ones but my favourites. Love the last picture especially because of the colours and the smooth background.

Regards, Robert

Unknown sa...

Underbara och helt ljuvliga bilder!

Klas sa...

Härliga bilder och vilket unikt fototillfälle. Kan inget om fågeln men dess namn är ju ren poesi i mina öron. Ortolan, mumma. Med så få individer kvar kan man ju alltid hoppas att matvanorna från romartid inte väcks till liv igen! / Deerhunter

Daniel Stenberg sa...

Det är först och främst inte jakten i sydeuropa som gjort att ortolanen minskat så drastiskt i vårt land. Det morderna och storskaliga jordbruket är nog den största enskilda orsaken.

http://www.sofnet.org/sveriges-ornitologiska-forening/nyheter/sofs-nyhetsarkiv-visaren/?item=art_art-s1%2F784